Sviende nederlag for Microsoft

Sviende nederlag for Microsoft

Microsoft legger ned analyseverktøyet som skulle slåss mot Google Analytics.

I mange år har Microsoft prøvd å ta opp kampen med Google om ulike tjenester på nett. Det har vært en slitsom øvelse for Microsoft. Selskapets søkemotor er ikke i nærheten av Google, omsetningen fra nettannonser har holdt seg altfor lavt, og de fleste andre nettjenester henger etter konkurrenten.

Nå har Microsoft måtte erkjenne enda et nederlag i kampen mot Google. I slutten av året legger Microsoft ned utviklingen av analyseverktøyet Adcenter Analytics.

Salt i såret

I 2006 kjøpte Microsoft opp Adcenter Analytics, et analyseverktøy for å holde oversikt over annonsering på web. Målet var å bli en seriøs konkurrent til Google Analytics. Men de siste tre årene har Adcenter Analytics aldri kommet seg forbi betaversjonen.

I går kastet Microsoft inn håndkleet og kunngjorde at verktøyet ikke vil overleve 2009. Det vil ikke komme noen endelige versjoner, og Adcenter Analytics vil dø i all stillhet.

Brukerne av Adcenter Analytics vil kunne bruke tjenesten til den legges ned.

I en blogginnlegg skriver Mel Carson, sjef for Adcenter Analytics, at alle som benytter seg av verktøyet må migrere dataene sine innen desember til andre tjenester. Som ekstra salt i såret måtte Carson nevne Google Analytics som et av alternativene for Microsofts nedlagte verktøy.