Telenor skal selge Wimp

Når du i fremtiden kjøper bredbånd eller mobiltelefoni fra Telenor kan du få Wimp på kjøpet.

Publisert Sist oppdatert

Musikktjenesten Wimp har signert en ny distribusjonsavtale med Telenor.

Wimp og Telenoreide Canal Digital har allerede en avtale på plass hvor rundt 700.000 kunder har Wimp inkludert i sitt tv-abonnement.

Den nye avtalen med Telenor innebærer at telekomoperatøren skal være en forhandler for Wimp, og kunder med spesifikke datapakker får Wimp inkludert i abonnementet sitt. Dette melder Wimp i en pressemelding.

I første omgang er det Djuice-kunder som kjøper 500 mb ekstra datakapasitet som får Wimp inkludert, og kunder med Telenor-abonnement vil få det samme tilbudet i løpet av våren, melder Dagens Næringsliv.

Avtalen går over to år, og er verdt minimum 28 millioner kroner for Wimp.

- Vi har allerede et tett samarbeid med Telenor og nå utvider vi på en måte som vil bringe musikk og Wimp ut til et enda større publikum i hele Norge, sier Per Einar Dybvik, daglig leder i Wimp Norge i en pressemelding.

Brukertallet til musikktjenesten har vokst jevnt og trutt siden Wimp ble lansert i Norge i februar 2010 og avtalen med Canal Digital ble signert i 2011, og Wimp regner at den nye avtalen vil bidra til ytterligere vekst. Dypvik sier også at han tror den nye avtalen vil ha stor betydning for å etablere streaming som allemannseie her i landet.

- I tillegg til avtalen med Telenor har vi i første kvartal et stort samarbeid med by:Larm. Wimp satser som alltid på en sterk egen redaksjon som jobber med å vise fram hva som skjer i norsk og internasjonalt musikkliv, noe vi kommer til å bli enda bedre på i år, sier Dybvik.

Wimp har lisensiert over 20 millioner låter og hadde per tredje kvartal i 2012 rundt 350.000 betalende brukere totalt. Tjenesten er tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen og i Nederland.

Selskapet har hovedkontor i Oslo, men eies av svenske Aspiro AB som igjen eies av hovedsaklig norske Schibsted, Platekompaniet og Ferd Capital.