TEST: Garmin Zumo 220 - Liten og hanskevennlig navigasjon til motorsykkel

TEST: Garmin Zumo 220 - Liten og hanskevennlig navigasjon til motorsykkel

Med Zumo 220 får motorsyklistene endelig en spesialtilpasset gps-enhet til å velge blant.

Det er ikke flust av navigasjonsenheter å velge i til motorsykkel. Til nå har det kun vært TomTom Rider og Garmin Zumo 660, og før det Zumo 550 som har vært spesialtilpasset bruk på motorsykkel. Det er nemlig slik at man ikke bare kan ta med seg den gps-en man har i bilen og koble på styret på motorsykkelen. Det vil nok fungere en stund, men levetiden for elektronikken blir forkortet betraktelig.

LES OGSÅ:

TEST: Tomtom på sykkeltur

 

Når utviklere og ingeniører utvikler gps-er til bruk i bil, trenger de normalt sett ikke å lage enheten vind- og støvtett, eller lage den for å tåle en ekstra trykk eller to, eller for å være vel så grei å betjene med hanskene på som med fingertuppen.

Med motorsykkeltilpassede gps-enheter er det nettopp disse elementene som er ekstra viktige, og som også er med på å trekke opp prisen. Garmin Zumo som vi har testet denne gangen er ment å være et noe enklere, mindre og rimeligere alternativ til selskapets toppmodell Zumo 660.

Anonym og nett

Der både TomTom Rider og tidligere Zumo-enheter ikke bare var ekstra solide, men også så ekstra barske ut, har Garmin designet Garmin Zumo 220 i lik stil som Zumo 600, som kom i fjor. Borte er brautende design med tykke gummilister og beslag. Zumo 220 er enda litt strammere i designen enn storebror 660, og minner mye om Garmins enheter til bilbruk. Den er imidlertid noe tykkere og tyngre. Samtidig er den både støv- og vannavstøtende, og tåler fint en motorsykkeltur i regnet. Det fikk vi dessverre prøvd ut da vi testkjørte Zumo 220 en grå og litt småvåt vårdag.

Sammen med Zumo 220 følger det med to monteringssett, ett for bil og ett for motorsykkel. Førstnevnte er likt det Garmin leverer til bilbaserte enheter, og festes til frontruta ved hjelp av en sugekopp.

Til motorsykkel må du regne med litt mer montering. Det følger med standard Ram-feste og en robust holder du plasserer selve Zumo-en i. Festet monteres relativt enkelt på motorsykkelens styre. Det tok oss knappe fem minutter å få det hele på plass og ha sykkelen klar til tur. Det følger også med en ledningspakke slik at du kan koble Zumo 220 til motorsykkelens batteri, noe som kan være en fordel om du skal på tur mer enn et par timer. Zumo-en har nemlig, som de fleste gps-er på markedet, batteritid på noen få timer. Skal du koble til ledningspakken, må du regne noe mer monteringstid. Vi valgte å ikke montere denne til testen, men har tidligere montert tilsvarende med en Zumo 550, og det er en relativt enkel affære.

Navigasjon som forventet

De fleste navigasjonsenheter gjør i dag en fullgod jobb med å geleide deg fra punkt A til punkt B, eventuelt også via en rekke via-punkter. Zumo 220s menyer er like de vi har sett fra Garmin de siste årene – oversiktlige, enkle og ryddige. Inntastingsmetoden varierer alt ettersom du velger å sette enheten opp i bil- eller motorsykkelmodus. Velger du sistnevnte fordeles bokstavene over flere grupper, slik at hver tast på skjermen blir større. Det gjør det enklere å betjene enheten med hanskene på. Skjermen er responsiv og fungerer vel så godt med hansker som uten, selv om det kan være litt plundrete å treffe for eksempel den lille sletteknappen øverst i høyre hjørne.

Vel ute på veien oppfører Garmin Zumo 220 seg upåklagelig. Beregningstiden er rask. Det samme gjelder omregning ved avvik fra planlagt rute. Vi liker spesielt godt at kartet zoomer inn og ut på en meget smart måte, slik at du får god oversikt fremover når det nærmer seg tid for å svinge av i et kryss eller en rundkjøring.

Meldingene er presise og kommer i god tid. Du kan selvsagt koble enheten opp mot kommunikasjonssett basert på Bluetooth, noe som også lar deg bruke hodesettet i hjelmen som håndfrisett til mobiltelefonen, gitt at du kobler også den opp mot gps-en.

Konklusjon

Garmin Zumo 220 er utvilsomt en meget god navigasjonsenhet for motorsyklister. Det er fort gjort å montere den på sykkelen. Det kan ta litt tid å montere ledningspakken som følger med, men det er en klar fordel om du skal på tur som varer mer enn et par, tre timer.

Skjermen er oversiktlig og meldingene du får via kommunikasjonssett i hjelmen er gode og presise. Vi har ikke fått testet hvor godt skjermen fungerer i direkte sollys, all den tid vi testet det på våren med lite sol, men vi mistenker at det kan være noe mer trøblete enn for eksempel med TomTom Rider, som har en liten solskjerm på toppen av enheten. Vår erfaring med Garmin Zumo 550 tilsier imidlertid at det ikke bør være noe stort problem.

Garmin har tenkt Zumo 220 som et rimeligere og enklere alternativ til Zumo 660, men de prisene vi har sett så langt legger de to navigasjonsenhetene tett opp mot hverandre i pris. Du får Zumo 220 fra rundt 4 200 kroner i de billigste nettbutikkene, mens Zumo 660 har falt til rundt 4 500 kroner i de billigste, norske nettbutikkene etter å ha vært på markedet et års tid. Med mindre Zumo 220 synker i pris, kan man nok komme vel så greit ut av det ved å legge i noen hundrelapper ekstra og få en motorsykkel-gps med hakket mer avanserte funksjoner, som blant annet mp3-spiller.

Gitt prisproblematikken faller Garmin Zumo 220s karakter ett hakk. Hadde prisdifferansen opp mot Zumo 660 vært større hadde Zumo 220 fått en klar sekser på terningen, men ender i stedet opp med en femmer.

LES OGSÅ:

Slik velger du riktig gps