Tredje gang i ilden

Tredje gang i ilden

Tre virksomheter og to oppkjøp. Bransje-veteranene i Onestop Reporting leverer rapportering på nett og i skyen.

Det norske it-selskapet Onestop Reporting utvikler og selger en komplett suite for rapportering, budsjettering og analyse, integrert med standard ERP-løsninger i markedet, og snart klare til å lansere software-as-a-service (saas)-versjonen.

Selskapet har siden oppstarten i 2010 omlag 700 kunder fra hele verden i boka, i tillegg til en rekke uoffisielle samarbeidspartnere, eksempelvis ERP-leverandøren 24Sevenoffice. Det har gått fort, men det er kanskje ikke så rart, for gründerne i Onestop Reporting har nemlig holdt på med rapportering og business intelligence før det ble kult, helt siden slutten av 80-tallet.

Tung erfaring

Morten Tønsberg, gründer og daglig leder i Onestop Reporting, startet et selskap i 1988 for å utvikle et konsernrapporteringssystem, kalt Solver Konsernrapportering.

Produktet ble kjøpt opp av et amerikansk programvareselskap, som igjen ble kjøpt opp av Microsoft. Programvaren er nå i utfasing, men har vært en del av Microsofts bedriftstilbud under navnet Enterprise Reporting helt frem til i dag.

- Seks av de som var med den gang er med oss i dag, legger Tønsberg til.

De samme seks startet igjen for seg selv i 2000, og begynte utviklingen av neste generasjons rapporteringsverktøy, XL Reporter. Igjen kom et globalt selskap løpende med lommebok - og selskapet ble kjøpt opp av SAP i 2005. Produktet ble innlemmet i SAP Business One.

- Vi var i SAP i to år, og bisto med å produktet inn i SAP, forteller Tønsberg.

Så, i 2007 startet de seks nok et selskap, Onestop Reporting. De satte i gang med utvikle den nye løsningen, som er tuftet på tidligere arbeid og erfaringer. Nesten syv år senere har den nye bedriften ikke bare rukket å bli kåret til Gasellebedrift, men også fått godt fotfeste både her hjemme og globalt.

- Fra starten valgte vi å gjøre alt fra scratch, og er derfor forberedt på den teknologiske utviklingen. Det ville vært mye verre å sitte på en løsning fra 90-tallet som vi skulle prøve å flikke på, forteller Tønsberg.

Den nye løsningen inkluderer COM add-in for Microsoft Excel, portal på nett og fra første kvartal 2014 også som en Saas-løsning.

Fyller et tomrom

- Rapportering er fremdeles en svakhet hos ERP-leverandørene, mener Tønsberg.

Onestop Reportings produkt integreres med økonomisystem allerede på plass i virksomheten, og kunden trenger ikke å gå omveier om kuber og andre mellomlagringsløsninger. Design av rapporter og budsjettformular gjøres i Excel, der Onestop Reporting er et tilleggs-element i form av en Com add-in. Rapporter kjøres enten direkte i Excel eller i OSR Portal, selskapets nettløsning, som også omfatter muligheten for å lage dashboards.

Marit Holen, markedssjef i Onestop Reporting, sier at mange av kundene enten ikke har konkurrerende løsninger i bruk, eller bruker enten Excel eller rapporteringsverktøy som følger med ERP-løsningen som allerede er på plass. Hun mener slike løsninger kan være lite fleksible, og gjerne skaper behov for eksterne konsulenter.

- Det finnes tyngre verktøy, men de har ofte mellomlagring og den slags. Den rapporteringen du får i vårt system er direkte knyttet til ERP-databasen, noe kundene liker veldig godt, sier Holen.

Poenget er at det skal være brukerstyrt og enkelt å hente data fra ERP-systemet, men også andre systemer som for eksempel kassa- eller timerapporteringssystemer som blant annet de norske butikkjedene Nille og Bunnpris setter pris på.

- Rapportering er en takknemlig oppgave, for du skal kun forsyne deg med alle data tilgjengelig, og være kreativ på egne vegne, sier Tønsberg.

Hodet i skyen

Første kvartal 2014 skal selskapet ut i nettskyen, og lanserer da Onestop Reporting som Saas. Der kommer blant annet samarbeidet med 24Sevenoffice inn. ERP-leverandøren benytter allerede Onestop som det rapporteringsverktøyet de tilbyr sine kunder.

- Vi prøver å inngå flere avtaler med skybaserte ERP-leverandører, forteller Tønsberg, og legger til at selskapet følger nøye med på trender og utvikling i markedet.

- Det er alltid en utfordring å følge med på det som skjer, men det er bare å komme seg med og ha løsninger på nye områder som nettsky og mobil, og ikke bare tro at «nei, dette slår ikke an», utdyper Tønsberg.

Da hjelper det også å være en liten, uavhengig virksomhet. Bedriften har kun 14 ansatte totalt, hvorav åtte er utviklere, tre på salg og marked og tre konsulenter. I en liten virksomhet er veien fra ide til beslutning kort, og det går an å snu seg rundt på dagen, og det er nødvendig.

- Vi er små, og en av årsakene til at vi trives i det små er at det er kort vei til toppen. Vi følte, både i Microsoft og SAP, at veien var lang, og det kunne være vanskelig å få være med. Nå kan vi tilfredsstille kundene over natta, sier Tønsberg.

Å være små har heller ikke vært noe hinder for vekst. Utenfor Norge går salg i hovedsak gjennom distributører, mens salg i Skandinavia håndterer de selv.

- I utgangspunktet har vi jo salgsapparatet her. Vi ønsker jo å vokse inn i OEM-avtaler, spesielt med Saas-løsningen som er et viktig vekstområde for oss. Men vi ser at den største veksten foregår gjennom distributørene, sier Tønsberg.

Alternativet til distributør-avtaler er å etablere eget, globalt salgsapparat. Men det kan være både kostbart og risikabelt.

- Vi trekker jo på tidligere erfaring, og har vært tydelige på at vi ikke skal hoppe på alt som rører seg. Vi skal ha en viss struktur, avslutter Tønsberg.