Tror på 3D-web innen et år

Tror på 3D-web innen et år

Mozilla og grafikkgruppen Khronos har 3D-surfing innen 12 måneder som mål.

Trenden innen webdesign har gått fra ren tekst til fancy interaktive applikasjoner de siste årene. Mozilla og grafikkgruppen Khronos ønsker å ta det hele et steg videre. De vil utvikle akselerert 3D-surfemuligheter. Om de lykkes vil du kanskje kunne spille Crysis i nettleseren om ett års tid, melder Cnet.

For de som er ukjent med Khronos-nanvet, er det de som jobber med OpenGL-brukersnittet som er godt utbredt i grafikkverden.På Game Developers Conference i San Francisco fortalte Khronos at nettleserprodusenten Mozilla hadde kommet med et forsalg om å lage et fritt og åpent standardbrukersnitt for bruk på Web. Khronos ville gjerne være med på dette, og resultatet er at de to ser for seg den første offisielle versjonen på markedet innen 12 måneder.

Etter FF 3.5?

Planen involverer javascript, der trenden går mot stadig kjappere hastighet. Javascript brukes allerede i mange webbaserte applikasjoner, og ideen er å la javascript koble seg inn i OpenGL-standarden for å kunne lage akselerert grafikk.

- Akselerert grafikk med den superraske nestegenerasjons javascript-motoren nesten alle nettleserleverandører får gjør at vi blir i stand til å se mer og mer avanserte applikasjoner basert på åpne webteknologier. 3D er en stor del av den historien, og vi er glade for å kunne vise frem vårt forslag, skrev Mozilla-mannen Chris Blizzard i en blogg i går .

Planen er at det skal være integrert OpenGL-mulighet i nettleseren et sted etter utgave 3.5 av Firefox.

Keiserens nye klær?

3D på nett er ikke direkte nytt. Dessuten jobber dessuten Adobe, som står bak velkjente Flash, med en 3D-løsning. Den vil riktignok kreve plugin og neppe bli åpen standard. Flere kommentatorer i bloggen til Mozilla-evangelisten sier seg skeptiske.

- Husker noen VRML? For 13 år siden var 3D hot på nettet. Og forsøker du å selge dette som noe nytt? kommerterer brukeren Funcmato.

- Har du sett på Clutter? Det er et sceneorientert 3D API ment for å lage avanserte brukersnitt. Det er trolig dårlig til spillutvikling, men ville ikke et 3D brukersnitt skrevet i javascript vært bedre for nettlesere? Spør Daniel Schierbeck.

- Beklager, men 3D-hypen får meg til å le, skriver bruker dl.

- Dette betyr vel at vi snart kan putte tekanner på nettsidene våre, sier James Henstridge.

(Journ.anm.: Tekannen Henstridge sarkastisk refererer til har datagrafikkhistorie som strekker seg tilbake til 1975 da Martin Newell fant ut at den var et lurt datagrafisk eksperiment på den tiden å forsøke å lage en slik på grunn av dens anerkjente og enkle, dog avanserte, form. Etter at Newell gjorde sine mattematiske tekannekoordinater tilgjengelig for omverden var det plutselig en hel haug med grafikere som satt og lagde tekanner i grafikkeksperimenter. *1 *2 )