Twitter minsker støy og øker relevans

Twitter minsker støy og øker relevans

Selskapet kjøper Summify, en innholdsaggregator for sosiale tjenester.

Summify er en av flere nye tjenester som baserer seg på å hente innhold fra mediestrømmer til brukere av sosiale nettverk som Facebook, Google+ eller Twitter. Innholdet filtreres og sammenfattes, og sendes daglig som epost, nettlenke eller som melding til en iPhone. Nå er selskapet kjøpt opp av Twitter, melder nyhetstjenesten til PC World .

Tanken bak denne sammenfattingen er at alt som er relevant i en eller flere mediestrømmer sorteres ut med et sett filter. Det som er igjen, er informasjon og nyheter med målrettet personlig relevans etter «summenivå» som oppdateres daglig.

Dette kan også brukes for å sjekke omdømme og temperatur i markedet for løsninger og produkter. Slik informasjon er gull verdt for selskaper som ønsker å vite mer om kunderespons og suksessrate for markedsaktiviteter.

Twitter-oppkjøpet fører i første omgang til at nye Summify-brukere ikke får registrert seg. Noen funksjoner tas ut. Etter hvert vil tjenesten legges helt ned.

Det er ikke meldt fra Twitter hva de akter å bruke den oppkjøpte tjenesten til. Muligheten er der for at de skal redusere støyen i den stadige voksende mikrobloggetjenesten. Twitter hadde 300 millioner registrerte brukere i 2011.

Enklere i bruk har vært credoet til toppsjef Dick Costolo siden han tok over i Twitter for snart halvannet år siden. Under World Mobile Congress i fjor brukte han store deler av hovedinnledningen sin til å poengtere enkel bruk, og forklare hvorfor det var nøkkelen både til suksess og vekst.

Noen frykter imidlertid at dette er nok en tjeneste som kjøpes opp av Twitter uten noe klar mål og mening. Som eksempel nevnes selskapet bak tjenesten Backtweet, som ble kjøpt opp av selskapet i fjor sommer. Selskapet drev målrettet søk etter bestemte trendfraser og trendelementer i Twitter-miljøet. For eksempel kunne tjenesten brukes til å se hvem som delte eller hva som ble sagt om nyhetsartikler som ble delt gjennom Twitter. Etter oppkjøpet har det vært helt tyst om denne.