Utålmodige nordmenn på nett

Utålmodige nordmenn på nett

Vi rømmer nettsider etter ti sekunder med trøbbel, viser undersøkelse.

CA har gjennomført en undersøkelse blant 4000 nordiske voksne, om nettvaner og toleransenivå for nettsider som ikke fungerer som de skal.

Konklusjonen er klar: Nordmenn er utålmodige på nett.

Og den som taper på det, er selskapene med sider som ikke virker.

Rømmer siden

Hver tredje vil rømme en nettside etter bare ti sekunder, om ting ikke virker. Etter 20 sekunder vil to tredjedeler være borte, og etter ett minutt er det bare hver tiende som fortsatt sitter og klikker seg rundt etter beste evne.

CA Norge kaller det hele for "web-stress", og betegner det som døden selv for nettsiden din.

- ”Web-stress” bidrar til misfornøyde kunder og tap av inntekter. Det viktigste er at selskapene har "Application Performance Management"-verktøy på plass, og som hjelper dem til å identifisere og løse problemene med nettapplikasjoner, mener Ole Fredriksen i CA Norge, som ikke overraskende selger nettopp slike produkter.

Avslutter kjøp

"Web-stress" kan komme av trege sider, feilmeldinger og generell dårlig ytelse.

At brukerne blir stresset på nettet kan i verste fall bety at de går over til en konkurrerende side. 14 prosent av de norske respondentene svarer at de gjør dette om sidene ikke svarer.

17 prosent av nordmennene vil avslutte hele kjøpet, om det er det de er i gang med.

- En positiv erfaring hjelper selskapene til både å rekruttere nye kunder, samt beholde eksisterende kunder. Noe som er svært viktig i dagens økonomiske klima, mener Fredriksen i CA.

Les om: