- Vanskelig å holde på kundene

- Vanskelig å holde på kundene

Netlife Research mener de fleste gjør reklame feil på nettet og har vanskelig for å holde på nye kunder.

Konsulentselskapet Netlife Research mener Norske nettbutikker og andre nettsteder bruker for mye penger på å lokke kunder til nettstedene sine, men for lite på å faktisk holde på dem.

- Fører ikke videre

- I prinsippet er det meste av annonsering i massemedia på nett rettet mot å øke salget, sier Jostein Magnussen, markedssjef i Netlife research.

Men bannerannonser, kampanjer og lignende driver ofte trafikk inn til nettsteder som er dårlig egnet til å ta i mot de nye brukerne, mener han. Blant annet, og typisk sett, havner de på forsiden av nettstedet uten referanse til kampanjen som førte dem dit i første omgang.

- Samtidig investeres det lite i konvertering og voldsomt i annonsering, påpeker Magnussen.

- Navigasjon

Blant annet viser han til konverteringsraten britiske Redeye presenterer i analysen Conversion Rate Optimization Report 2012. Analyser viser at investeringer i annonsering mot konvertering er 92 til èn. Med andre ord brukes det 92 ganger så mye penger på annonsering for å trekke til seg nye kunder som det brukes på å konvertere de nye besøkende til kunder.

Netlife mener analysen er overførbar til norske forhold, og tror det er optimistisk å legge raten lavere enn 46 til èn her hjemme. Raten kan forbedres, men kanskje ikke slik man tradisjonelt kan tenke seg, mener Netlife.

- Stikkord er mindre informasjon og omlegging av navigasjonslogikk. Slik det er nå, brukes innsatsen ofte feil, mener Magnussen.

Les om: