Varsler blokkering av info-kapsler

Varsler blokkering av info-kapsler

Blokkering av info-kapsler vil bli standard i neste versjon av Firefox. Annonsører raser.

Det kan gå mot full krig mellom Mozilla og leverandørene av annonser via internett dersom Mozilla gjør alvor av truslene om å innføre blokkering av nettannonser som standardoppsett i neste versjon av nettleseren Firefox.

– Mer spam, ikke færre annonser

Løsningen som Mozilla har varslet, kan føre til mer spam, ikke færre annonser, heter det i et utspill som er kommet fra annonsørhold, ifølge Computerworld USA.

Det er i en forhåndsvisning av Firefox 22 at det nye opplegget for å blokkere annonser er dukket opp. Firefox 22 er ventet på markedet i slutten av juni.

Mozilla kjører en tretrinns-rutine for lansering av nye versjoner av Firefox. En første og lite strømlinjeformet versjon av neste utgave kalles «Aurora!», som følges opp av fasene «Beta» og «Release» – det er vel innlysende hva de to siste står for.

Hver versjon skal tilbringe rundt seks uker på henholdsvis «Aurora!» og «Beta»-stadiet.

Ny politikk

Det var i slutten av forrige uke at «Aurora»-versjonen av Firefox 22 dukket opp, sammen med det som tolkes som en ny politikk fra Mozilla når det gjelder informasjonskapsler – «cookies».

I en oppsummering av nye funksjoner har Mozilla tatt med blokkering av informasjonskapsler.

Cookies har i mange år vært et viktig redskap for annonsører til å spore og analysere folks aktiviteter på nettet for deretter å kunne levere målrettede annonser. Bransjen kaller det «online behavioral advertising».

Den nye Firefox-håndteringen av dette vil tillate informasjonskapsler som presenteres fra domener som brukerne faktisk besøker, men vil automatisk blokkere informasjonskapsler som genereres av en tredjepart, så sant brukeren ikke tidligere har oppsøkt nettstedet som disse informasjonskapslene kommer fra.

I utgangspunktet vil ikke løsningen blokkere alle tredjeparts-informasjonskapsler. Den vil bare bidra til å forsinke eksplosjonen av atferdssporing på nettet, hevder Mozilla. Likevel har nyheten om løsningen skapt en proteststorm fra annonsør-hold.

Sterke utfall

Både Interactive Advertising Bureau (IAB) og Association of Nation Advertisers (ANA) i USA har kommet med sterke utfall mot Mozilla. Tusenvis av små salgsbedrifter som selger sine varer via internett, kommer til å bli nedlagt som følge av Mozilla-løsningen, hevder bransjeorganisasjonene.

De hevder også at Firefox-brukerne vil få flere, ikke færre, annonser som følge av ordningen. Ettersom annonsene ikke lenger vil være tilpasset brukernes interesser, vil en større del av annonsene bli oppfattet som spam, heter det.

Det er fortsatt en mulighet for at Mozilla kommer til å gå bort fra den nye ordningen innen Firefox 22 lanseres i ferdig utgave.

Vanskelig å finne

Hvis løsningen innføres som planlagt, kan brukerne slå den av, slik at sperringen mot informasjonskapsler oppheves. Men ifølge amerikanske Computerworld er det ikke så lett å finne ut hvor i oppsettsystemet dette ordnes.

For å tillate informasjonskapsler fra tredjepartsannonsører må man i den engelsk-språklige versjonen av Firefox gå til «Use custom settings for history» under seksjonen «History» og endre oppsettet for «Accept third-party cookies» fra «From visited» til «Always».

Det er rimelig å anta at de færreste brukerne vil bry seg om å gjøre en slik forandring i oppsettet, hevder Computerworld.

Firefox 22 Aurora-versjonen er tilgjengelig for Windows, OS X og Linux fra Mozillas nettsted.

Les om: