Velg din egen digitale postkasse

I 2014 skal vi få all offentlig korrespondanse elektronisk. Regjeringen åpner for konkurranse. Du skal selv kunne velge hvilken løsning du vil ta i bruk.

Publisert Sist oppdatert

Fornyingsminister Rigmor Aasarud har besluttet at de digitale postkasseleverandørene skal få konkurrere om brev fra det offentlige Norge.

- Når den enkelte innbygger selv kan velge hvilken leverandør som skal benyttes, vil dette stimulere tilbyderne til både å utvikle gode postkassetjenester for innbyggerne og til å bidra til å øke volumet av digital post fra forvaltningen, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud i en pressemelding fra departementet.

Digital post på anbud

Digital postkasse er sentralt i regjeringens digitaliseringsprogram som ble lagt frem i april i år.

Målet er at innbyggere og næringsliv skal slippe å bruke papirpost, og i stedet kommunisere digitalt med forvaltningen. En digital postkasse for all offentlig post er et viktig verktøy i å gjøre planene til virkelighet.

Nå vil altså Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) utlyse en anbudskonkurranse om digital postkasse på vegne av forvaltningen.

- Vi har gjort en vurdering av dette tidligere, og vår anbefaling har lenge vært å støtte seg på markedsaktørene. Det har å gjøre med den totale nyttevurderingen som ligger i alternativene, enten det er Altinn eller markedsaktørene, sier Hans Christian Holte, direktør i Difi.

Erfaringer fra Danmark, som har hatt en slik løsning i flere år, viser at de fleste innbyggerne tar en slik løsning i bruk når den er på plass. Digital post til innbyggerne har også vist seg å være god ressursbruk, med opp til 80 prosent kostnadsbesparelse for offentlig sektor.

Det er med andre ord mye å spare, både i kroner og øre, men også på tid. Da er det viktig at løsningen som blir valgt er både tilgjengelig og effektiv og kommer raskest i mål.

Difi mener det er avgjørende for regjeringens digitaliseringsprogram å få digital innbyggerpost, på samme måte som andre sentrale tjenester, som for eksempel e-ID. Digital post er en vesentlig komponent, og gir et felles grunnlag for offentlige virksomheter å digitalisere gjennom.

- Jeg synes jo det er bra at vi får fart på dette nå, for det ligger store innsparinger her, sier Holte, og fortsetter:

- Vi vil gå i gang med å forbrede anskaffelsen av digital post fra vår side, og skal lyse ut anbudskonkunkurranse i løpet av våren 2013.

Endrer lovverket

På sikt skal de fleste statlige forvaltningsorganene sende elektronisk post til innbyggerne gjennom en av de valgte fellesløsningene, og virksomheter som baserer seg på bruk av postfunksjonaliteten i Altinn skal få lov å fortsette med det - inntil videre.

Samtidig skal post til innbyggere som har reservert seg mot digital post, fortsatt kunne motta offentlig post i det gode, gamle papirformatet.

- Samtidig som vi får opp postkasseløsningen, skal alle de største statlige tjenestene være digitale allerede i første halvdel av 2014. Vi jobber også med en endring av lovverket fra samme tidspunkt, sier Aasrud.

Endringen i lovverket innebærer at du ikke lenger trenger å be om å få posten fra forvaltningen digitalt. Alle som ikke har reservert seg mot digital post, skal få elektronisk post automatisk.

- Alle innbyggere vil selvfølgelig bli godt informert om endringene i god tid i forkant, sier statsråden.

Og nei, dette betyr ikke at du kan motta digital post fra det offentlige på Gmail-kontoen din. Mye av informasjonen som sendes ut fra det offentlige inneholder sensitive opplysninger, og det er det største og viktigste årsaken til at en sikker digital postkasse er en forutsening for å kunne legge papirposten på hylla.

IKT-Norge roser forslaget

- Dette betyr at brukerne kan forholde seg til én postkasse, fremfor å skille mellom offentlig og privat post, sier Heidi Austlid, direktør myndighetskontakt i IKT-Norge.

Forutsetningen er riktignok at løsningen som blir valgt kan benyttes av både stat og kommune, slik at innbyggerne kan slippe å forholde seg til mer enn èn løsning.

Det er i takt med kommunene, som ønsker å ta i bruk felles nasjonale løsninger, uavhengig av hvilken kommuune de bor i eller om tjenester leveres at staten eller kommunene.

- I Danmark deler staten sine tjenester med kommunene, noe som gjør at de får full effekt fra første dag. Dette vil være en lav investering sett i sammenheng med milliardgevinstene det vil gi, sier Austlid.

Posten vil vinne med Digipost

Posten, som er godt etablert med tjenesten Digipost, er klare til å ta opp kampen mot private aktører, og satser på å vinne anbudskonkurransen. Digipost er utviklet nettopp med tanke på å tilfredsstille det offentliges behov.

- Posten er glad for at Regjeringen vil bruke en løsning som er tilgjengelig i markedet når de skal velge løsning for å distribuere digital post mellom staten og innbyggerne, sier Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge, og legger til at Digipost er skreddersydd for raskt å gi alle innbyggere og bedrifter en sikker digital postkasse.

- Vi gleder oss til å vise fram vår løsning i en anbudskonkurranse, og er trygg på at vi med Digipost kan bidra til fornyelse av offentlig sektor, økt brukervennlighet og store økonomiske besparelser for samfunnet, sier Mejdell.

Omfanget av elektronisk kommunikasjon har gradvis overtatt en betydelig andel av den tradisjonelle brevposten. Som svar på dette har Posten utviklet Digipost - som skal være en sikker, elektronisk postkasse for alle.

Over 100 bedrifter og 230.000 brukere er allerede på plass som brukere av Digipost.