SELGERE: Ifølge Erland Bakke, Geir Engdahl og Olav Djupvik kan man selge det meste på Snapsale. For eksempel en stol, ett spill eller en vinylspiller. Foto: Stine Marie Hagen

Vil gjøre kjøp og salg superenkelt

Norske Snapsale utfordrer Finn på rubrikksalg. 

Publisert Sist oppdatert

I Schibsteds lokaler i Oslo sentrum sitter tre begeistrede og spente nokså unge menn.

I nær fremtid skal de lansere kjøp- og salg-appen Snapsale – en applikasjon som via Google Adwords skal gjøre det enklere å selge produkter over sosiale medier.

– Appen sendes inn til App Store på fredag, forteller daglig leder Erland Bakke, før han skrur det hele tilbake noen hakk. Bakgrunnen er viktig.

Skruproblematikk

Det hele startet nemlig med en harddisk-krasj.

Geir Engdahl har vært ansatt i Google. Han er også sølvmedaljevinner i informatikk-olympiaden, og gründer og teknisk sjef i Snapsale (puh). Da harddisken hans røyk i 2011 ville han reparere den selv.

Greit nok for en person med relativt gode tekniske egenskaper.

Problemet oppsto da han ikke hadde en riktig skrutrekker som egnet seg til jobben. Da kom idéen; det er sikkert mange som har bruk for noe kun for en kortere periode. Han dro med seg Olav Djupvik som nå fungerer som økonomiansvarlig i Snapsale.

Med Engdahls bakgrunn fra Google benyttet han seg av  Adwords-metoden, og fikk på denne måten siden opp og både stå og gå. 

Slik ble lånesiden Skylib satt til livs. 

Skylib var opprinnelig ment som en side for å låne ting du kun trenger på kortvarig basis. Det eskalerte litt, og etter hvert ble siden brukt mer og mer til salg.

Da kom en ny idé.

Engdahl og Djupvik så nemlig et stort potensiale i dette med kjøp og salg. De fikk med seg Bakke, og snart var Snapsale et faktum.

Bakke kom fra selskapet Nimber, som tidligere het Easybring og prøvde å utkonkurrere Posten med en nettbasert pakketjeneste hvor vanlige folk skulle frakte hverandres pakker når de likevel skulle ut og kjøre. 

Boost

Med Snapsale ønsker gutta å optimalisere for å generere salg på en superenkel måte for privatpersoner. "Kjøp og selg brukt sinnsykt fort", er et av salgspitchene. 

Ifølge gutta skal man kunne legge ut et salg på under 30 sekunder. Det eneste man trenger å gjøre er å ta et bilde, poste det på for eksempel Instragram, og tagge bildet med #snapsale.

Så snart en potensiell kjøper melder seg, vil Snapsale-roboten "Emma" gi beskjed om at du må installere eller sjekke appen. Da vil selger få kontaktinformasjon på kjøperen, slik at de kan avtale kjøpet seg i mellom. 

Betaversjonen av appen Snapsale ble sluppet i desember i fjor, og hjemmesiden heter  snapsale.com.

– Hvorfor .com?

– Vi har .no også, men det er greit å ha et toppdomene, forklarer Bakke.

– Det sier litt om ambisjonsnivået, skyter Engdahl spøkende inn. Men det er litt sannhet i det også. De ønsker å nå globalt. 

Ved hjelp av Adwords og Boosting (som automatisk genererer og styrer en kampanje) skal du kunne selge til, eller kjøpe varer av, mennesker i nærområdet - uansett hvor i landet, eller hvor i verden du befinner deg. 

- Da finner man kjøpere i nærheten av seg selv, sier Bakke. 

35.000 objekter

Med anslagsvis 35.000 objekter i databasen, er Snapsale allerede godt igang. 

Den 27. februar er den nye appen ute.

Dette lanseres med en kampanje der flere store bloggere skal delta ved å bruke hashtaggen #Snapsale. Ved å delta i kampanjen og kjøpe produkter fra bloggerne, støtter man prosjektet til supermodellen Alexandra Ørbeck-Nilssen. Et prosjekt som går ut på å bevare miljøet i Namibia.  

Investorer

Fem av syv firmaer de spurte sa ja til å være med som investorer. I tillegg har de fått etableringsstøtte fra Innovasjon Norge.

Snapsale har også inngått et 35-millionerkroners-prosjekt med Forskningsrådet. Dette prosjektet skal fremme grønnere markedsplasser ved hjelp av mer gjenbruk, noe som går hånd i hanske med Snapsale. 

Også Schibsted, som firmaet deler lokaler med, har har bidratt med både penger og markedstøtte.  Den aldrende medie- og rubrikkgiganten eier 20 prosent av Snapsale.

Det er altså ikke bare de tre nokså unge mennene, og resten av de ansatte i Snapsale som har tro på salgsidéen. 

Mer morro

Bakke forteller at flere benytter seg av salg på sosiale medier, og at det var derfor Finn-torget ble gratis. De måtte møte det konkurrerende segmentet.

Det er dette segmentet Snapsale ønsker å legge seg på.

– Det vi skal gjøre først er å angripe jenter i alderen 19 - 35 år, forteller Bakke. Disse jentene liker å "pynte" profilene sine med dyre vesker og sko, forklarer han. Snapsale er derfor administratorer ved flere salgsgrupper på Facebook.  

Flere av produktene som ligger ute på Snapsale er hentet herfra. 

– Hva er målet? Når er dere større enn Finn.no?

– Jeg tror ikke vi kommer til å være større enn Finn, jeg. Det er heller ikke noen målsetning for oss, sier Bakke.

Det han tror er at Snapsale vil gjøre det enklere, og mer morsomt, enn det Finn gjør. 

– Finn er en mastodont, og de klart noe ingen andre har klart ved å ha brukere som er innom flere ganger hver dag.

Likevel mener gutta at de selv har en enklere og bedre tilnærming å legge inn varer på. 

Bakke forklarer at folk synes det er tungvint å bruke mobilen til å legge ut produkter på Finn, ettersom de må skrive inn tekster med lange avhandlinger.

Det er ifølge Bakke både slitsomt og kjedelig.

– Vi håper folk kan laste ned appen vår, ha det gøy, knipse bilder, legge ut en pris, ha en kort beskrivelse, kjøre på! Og så få masse respons på det, sier han med stor iver.

– Det er jo mye mer moro enn å enn å sitte der på Finn og bruke flere timer på å legge inn tre eller fire produkter.