Vil øke interessen for mobil nettbruk

Vil øke interessen for mobil nettbruk

Bruken av ekstratjenester til mobiltelefonen er i fremgang. Sentralt i utviklingen sitter teknologene i Opera Software.

- Jeg skulle gjerne tatt imot hundre nye ansatte på utviklingsavdelingen i morgen. Etterspørselen etter mobile løsninger er sterkt økende, og vi trenger flere utviklere.

Rikard Gillemyr i Opera Software sitter med mobilen i hånda. En liten SonyEricsson. For Opera har telefonene vært en nøkkel til suksess. Opera Mini er det norske selskapets nettleser for mindre mobile enheter, og mobile tjenester ser endelig ut til å ta av.

- Alle vil ha internett på mobilen, men det er ikke alle som vil ha en iPhone. Mange foretrekker en liten telefon. Da må vi lage løsninger som fungerer også for små skjermer, sier Rikard Gillemyr.

Vi møter ham i Operas noe anonyme lokaler i Waldemar Thranes gate. Herfra har de bygget opp en av de viktigste nettleserne på markedet, og som fungerer på et stort spekter av enheter. Stadig flere mobiltelefoner kommer med Opera ferdig installert. Her snakker de lite om wap, men fullverdig internett.

- Vi har hele tiden trodd på et åpent internett. En full webløsning for alle apparater. Vi har ikke noe tro på å lage innhold på forskjellige måter, men heller tilpasse grensesnittet til de ulike enhetene, sier Gillemyr.

Store endringer

Etter mange år med marginal datatrafikk over mobilnettet, har man sett store endringer i løpet av 2007. I løpet av de første seks månedene i fjor ble det overført tilsvarende data som i hele 2006. Forøvrig mer enn hele 2004 og 2005 tilsammen. Etter at takstene fra utlandet er redusert opplever man også en sterk økning i bruken av datatjenester fra nordmenn i utlandet. 2008 ser ut til å bli året da mobilen og datatrafikken i større grad brukes til nyttige ting.

- Det er en klar dreining mot nyttetjenester. Det er vanskelig å si eksakt hva mobile kunder bruker internett til, men vi merker en trend i retning av nytte. Man bruker internett til å holde seg orientert, sier Tore Aarønæs, daglig leder i Norsk telecom.

Veksten av nyttetjenester ser ut til å vokse på bekostning av et vell av ringetoner og lettkledde damer. Heller ikke mms har blitt en stor suksess. Mms øker med beskjedne 2 prosent, mens veksten i det langt mer modne sms-markedet er hele 13 prosent.

- Det er lenge siden luften gikk ut av den ballongen. Mms er en grei og kul tjeneste, men det er ingen stor tjeneste. Det er ingen killerapplikasjon, sier Aarønæs.

Lang tid

Epost og internett har vært tilgjengelig på telefon i mange år. Årsaken til den langsomme utviklingen ligger primært hos operatørene.

- Mobiltilbyderne har ikke vært flinke nok til å gjøre tjenestene tilgjengelige. Det er først i det siste at det har blitt så enkelt at de aller fleste klarer å sette det opp uten problemer, sier Aarønæs.

For forretningsmarkedet har Blackburry gjort stor suksess i USA og deler av Europa med sin smarttelefon med integrert epost. Mye av suksessen handler om enkelhet og brukervennlighet. Nå ser man at mobilmarkedet endrer seg raskt. Volumet av brukere er i ferd med å komme. Da ser man ofte at utvalget av tjenester eksploderer. Markedet er der.

- Det skjer mange ting på en gang. Vi ser ulike prismodeller. Nye teknologier og løsninger. Både tilbydere og brukere etterspør nye løsninger. Sett fra brukerens ståsted blir det billigere og bedre tjenester. Av tilbyderne er det helt usikkert hvem som vil lykkes best, sier Tore Aarønæs i Norsk telecom.

Mange utviklere

Et av selskapene som har surfet godt på utviklingen er nettopp Opera. Deres største marked er fremdeles nettlesere for pc-er, men stadig flere etterspør nettlesere på mobilen. Både i fullversjon og miniversjon. Selskapet gjør størsteparten av utviklingen i Oslo. Bak lukkede dører. Her testes nye løsninger på nye mobilmodeller.

- Det er i Oslo vi har røttene. Vi har 200 utviklere i Oslo, 70 i Sverige, 40 i Polen og 30 i Japan. Selskapet har over 45 ulike nasjonaliteter som jobber med utvikling, sier Rikard Gillemyr.

Operas nettleser støtter rundt tjue ulike plattformer. Og strategien er at kodingen er den samme uavhengig av hvilken enhet som bruker nettleseren. Kunsten med en god nettleser er å få til en mest mulig effektiv koding. Det jobber de hardt med i lokalene ved Alexander Kiellands plass.

- Vi har et veldig sterkt og kompetent miljø. Jeg er stolt over utviklerne og testerne vi har med oss, men som sagt; vi trenger flere.

Denne saken er et utdrag fra artikkelen som har stått i Computerworlds bilag It-karriere.