Nettannonsering passerer 100 millioner

- Dette er en merkedag for nettannonsering. Veksten har vært fantastisk, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA.

For første gang er det omsatt internettannonser for mer enn 100
millioner kroner i en måned. I februar økte annonseinntektene på nett med 44 prosent, sammenliknet med samme periode i 2005.

- Dette er en merkedag for nettannonsering. Veksten har vært fantastisk. Siden september har det vært en formidabel økning i inntekter på nettannonsering. Vi lå i februar mer enn 30 millioner 
over fjorårets omsetning, sier daglig leder Terje Gaupseth i INMA, i en pressemelding

I februar ble det omsatt annonser på Internett i Norge for 101,5  millioner kroner.

Merkvare

Merkevareannonseringen hadde den største kronemessige veksten, med i overkant av 20 millioner kroner. Det er en økning på 38 prosent. Stilling ledig har nærmest doblet seg, fra 6,4 til 12,6 millioner 
kroner. Bil og motor steg med 15 prosent, mens eiendom økte med 22 prosent fra samme periode i 2005.

- Når større reklamekampanjer planlegges i dag er internettannonsering et naturlig punkt på dagsorden. Slik var det ikke på samme tid i fjor. Nettmediene opplever en stor etterspørsel etter gode plasseringer, og i dag er det enklere å få kjøpt attraktive helsider i Norges største aviser og plass i beste sendetid på TV, enn å få en avtale om de beste eksponeringsplassene på Norges mest populære nettsteder. Omsetningsveksten vil fortsette, fastslår Terje Gaupseth.

Telenor størst

Telenor var i januar den største annonsøren på Internett i Norge, ifølge byrået Confetti.

- Vi gjennomfører i dag ikke en kampanje overfor privatkunder uten at Internett er en del av markedsmiksen. For vår del puster nettet avisene i nakken når det gjelder kjøp av annonseplass. Så nettet stadfester definitivt sin plass i vårt annonseringsunivers, sier  Turid Holden i medieavdelingen i Telenor.

Telenor følger utviklingen på sin nettbaserte annonsering dag for dag.

- Hvis kampanjene ikke har den forventede effekten gjør vi endringer  underveis i perioden, for å nå flest mulig med vårt budskap. Vi har funnet internettportaler og nettaviser som fungerer godt for oss, men vi tester jevnlig ut mindre nettsteder og mer spesialiserte sider for  å nå spesifikke målgrupper, sier Holden.