I ALL SLAGS VÆR: Billettør Sigurd Husevåg selger billett til fergepassasjer Grete Nygård ved hjelp av Panasonic Toughpad FZ-M1. (Foto: Panasonic)

I ALL SLAGS VÆR: Billettør Sigurd Husevåg selger billett til fergepassasjer Grete Nygård ved hjelp av Panasonic Toughpad FZ-M1. (Foto: Panasonic)

Toughpad til norske ferger

Når fergeselskapene velger nettbrett til billettkontrollørene, er evnen til å takle sterkt sollys like viktig som at de skal tåle regn og sjøsprøyt.

Dette fastslår Norges største fergeselskap, Fjord1, som nå har gått for Panasonic Toughpad FZ-M1-nettbrettet til selskapets mange ferger.

I denne omgang er det snakk om et innkjøp av 150 enheter.

Toughbook FZ-M1 er et solid nettbrett med sju-tommers skjerm. Det er bygd for å tåle vann, fuktighet og støv etter IP65-standarden og skal tåle et fall på halvannen meter uten å skades.

Testet ut i Norge

Norsk olje- og gassindustri og Statnett har vært med på å teste ut Toughbook-modeller her til lands før de er blitt lansert, skrev Computerworld i mars i år.

De fleste fergene til Fjord1 frakter folk og biler over fjordene på Vestlandet 365 dager i året. Billettkontrollørene ferdes mye av tiden utendørs på dekk og må tåle dager og kvelder med en masse vind, kulde og regn, supplert med doser av skikkelig sjøsprøyt når værgudene er lite samarbeidsvillige, hvilket ofte er tilfellet langs norskekysten.

Utfordres av sollys

Paradoksalt nok er sol og pent vær en av de største utfordringene. Til nå har billettkontrollørene ofte slitt med å se hva som står på nettbrettskjermene når solen skinner.

– Med de nye enhetene fra Panasonic er dette problemet en saga blott, sier Lars Myklebust, fagansvarlig for billettering på Fjord1. Han beskriver skjermene på de nye nettbrettene som ekstremt lyssterke og at de er godt synlige uansett lysforhold.

Lars Bjønnes, daglig leder i selskapet Mobitech AS, som har utviklet billetteringsløsningene og som leverer Panasosnic-enhetene til Fjord1, sier at hovedfokus i valget har ligget på robusthet.

– Må tåle en støyt

– Det handler enkelt og greit om robusthet. Det må være teknologi som takler vinden, solen, regnet og kulden på noen av landets mest værutsatte fergestrekninger. Ikke minst må de tåle en støyt. Det er ikke sjelden at enhetene går i bakken. Nettbrettene er et av billettkontrollørenes viktigste verktøy, og må derfor være pålitelige uansett. Det er jo ikke sånn at fergene ikke går på grunn av litt ruskevær, sier Bjønnes.

Fjord1 har over 1.100 ansatte og omsatte for 2,38 milliarder kroner i 2016. I 2014 opererte selskapet 71 ferjer, hurtigbåter og andre båter. Foruten fergedrift er selskapet engasjert i verksteddrift, finans, eiendomsforvaltning, reisebyråvirksomhet, catering og andre aktiviteter.

Nettbrett