VOKSER I NEDTUR: Gode funksjoner gir vekst i nettbrettsalg fra Amazon og Huawei. Innholdstjenester er nøkkelen hos Amazon. Foto: Amazon

Vokste 320 prosent i fallende nettbrettmarked 

Tallene for nettbrettsalg spriker i tredje kvartal. Amazon og Huawei vokser, mens Apple og Samsung faller videre.

Salget av nettbrett økte 9,8 prosent målt mot kvartalet før, men falt 14,7 prosent målt mot forrige år. Totalsalget i kvartalet var på 43 millioner. Den lille oppgangen målt mot 2. kvartal skjer fordi noen produsenter tømmer lagrene og forbereder seg på julesesongen.

Andre igjen måker ut billige nettbrett så mye de makter. Hele 44,2 prosent av salget er av «andre», små merker eller no-brands som sender avgårde mengder av billige og ikke alltid nettbrett av den beste kvaliteten.

Amazon vokser dramatisk

I tillegg har nye aktører funnet rom for vekst som de klassiske ikke får til. Amazon med sin stadig økende Kindle-familie kunne notere seg for nesten 320 prosent vekst og en plassering på tredje plass blant merkevarene. 

Amazon markerer seg med lav pris og et mangfold av lett tilgang på innhold for sine brett, og det er ikke bare bøker. IDC har også startet å inkludere den klassiske Kindle-leseren med sin rundt millionen solgte fra dette kvartalet.

Unike tillegg er også nøkkelen for vekstrakett nummer to.

Mobilt bredbånd

Kinesiske Huawei er ikke bare verdens nest største leverandør av Android-smarttelefoner. Med 28,4 prosent vekst fra i fjor raser selskapet inn på femteplass med 5,6 prosent markedsandel blant nettbrettene. Det som er salgsfordelen deres ut over at merket blir mer og mer kjent og anerkjent, er at de selger nettbrett med 4G/3G til samme pris som konkurrentene som «bare» har WLAN-støtte.

To av tre Huawei-nettbrett selges med mobilt bredbånd inkludert. De står også sterkt i vekstmarkeder som Asia, Midt-Østen og Afrika, i tillegg til godt salg i modne Europa.

Størst av merkeleverandørene er Apple, som måtte takle nok en produktgruppe med sviktende salg. Salgsnedgangen for Apple var på 6,2 prosent, og en markedsandel på 21,5 prosent, under halvparten av «Andre»-grupperingen.

Men Apple kan prise seg lykkelig målt mot nummer to. Samsung falt 19,3 prosent, men med 6,5 millioner solgte brett er de likevel mer enn dobbel så store som Amazon.

Ikke heldig med Surface-kopier

Veksthåpet både for Apple og Samsung har vært satsing på nettbrett-hybrider av Surface-typen, der begge feiler på hvert sitt hvis. Apple selger færre av Surface-imitasjonen Ipad Pro enn de innsatsen tyder på, men de selger dem til så god pris at de har jevn inntekt selv om salget faller.

Samsung forsøkte på sin kant en ny TabPro S som Microsoft-konkurrent, men hverken funksjonalitet eller pris klaffet med forventninger eller betalingsvilje i markedet. Det eneste lyspunktet er at det ikke ser ut som om Note7-blemma har smittet over på omdømmet i nettbrettmarkedet for koreanerne.

Lenovo har hatt en sterk posisjon i Asia, men mangelen på nye produkter er årsaken til at de faller nesten 11 prosent i salg målt mot i fjor.

- Det er store bevegelser i det nedre og i det øvre segmentet i nettbrettmarkedet. Forskjellen i brukeropplevelse er en ting, men de billigste er i ferd å spille en bredere rolle enn før slik vi ser med Amazon Kindle Fire og deres Alexa-plattform. I den profesjonelle enden kommer det bedre og dyrere produktivitetsverktøy som gjør nettbrettene til pc-erstattere i sterkere grad. Dette bidrar også til å holde prisene oppe, sier Jean Philippe Bouchard, forskingsdirektør i IDC i en pressemelding.