DISKRET VEKST: Marthe Sørflaten i Kondomeriet registrerer sterk vekst på nettbutikken sin. Hun sier at kommer blant annet av at selskapet sender ut varene i anonyme pakker. (Foto: Pressefoto)

DISKRET VEKST: Marthe Sørflaten i Kondomeriet registrerer sterk vekst på nettbutikken sin. Hun sier at kommer blant annet av at selskapet sender ut varene i anonyme pakker. (Foto: Pressefoto)

En av fem netthandler for å være anonym

Varer som kan være litt flaut å gå i butikken for, øker innen netthandelen. Dette merkes godt hos apotekene og de som selger sexleketøy.

Mange synes at det er flaut å stå i køen til kassaapparatet med enkelte varer. Dette merker særlig nettapotekene og de som selger erotiske varer, melder betalingsselskapet Klarna i en pressemelding Computerworld har mottatt i e-post.

Selskapet har nylig gjennomført en undersøkelse om dette, og den viser at en av fem nordmenn benytter seg av netthandel for å være anonyme.

Apotek og sexleketøy

Typiske varer som folk ønsker å kjøpe litt mer diskret enn over disk i butikk, er altså apotekvarer og erotiske artikler.

– I bransjer hvor det kan være litt flaut å handle over disk benytter mange seg av netthandel. Vi har blant annet merket dette på en økt interesse blant våre mange nettbutikker som selger erotiske artikler. Det samme er tilfelle med en del apotekvarer hvor kundene foretrekker en diskret handleopplevelse, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i pressemeldingen.

Klarna har i dag sine betalingsløsninger tilgjengelig i mer enn 5.000 norske nettbutikker, opplyser selskapet.

Klarna har en detaljert oversikt over utviklingen i netthandel innenfor en rekke bransjer. 

Bare i fjor økte antall kjøp blant Klarnas fem største nettapotekkunder med hele 15 prosent på nett. Også antall salg fra de fem største nettbutikkene innenfor bransjen erotikk økte med 8 prosent.

Menn og de under 40 år

Undersøkelsen til Klarna er gjennomført av analyseselskapet Yougov, på et representativt utvalg av personer i alderen 18 til 74 år. I dette utvalget er det særlig personer i aldersgruppen 18 til 39 år som svarer at de heller handlet i nettbutikk enn i en fysisk butikk, nettopp fordi de ønsket anonymitet.

36 prosent av de spurte mellom 18 og 39 år oppgir at de foretrekker å handle på nett for å være anonyme.
26 prosent av mennene handler enkelte produkter på nett fordi det er anonymt, mens andelen blant kvinnene bare er 17 prosent.

Anonyme pakker

Kondomeriet har 10 fysiske butikker over hele landet, i tillegg til en nettbutikk. De merker godt at mange foretrekker å handle anonymt på nett i stedet for i butikkene.

– Vi opplever sterk vekst på nett, og en av grunnene til dette er at vi tilbyr helt anonyme pakker. For mange av våre kunder er sex og sexleketøy fortsatt privat, og de setter stor pris på denne tjenesten. Vi bruker kun anonyme esker i utsendelsene våre, og det kommer ikke frem på selve pakken eller etiketten hvem avsender er. På den måten kan man være helt trygg på at postmannen ikke vet hvor pakken kommer fra, sier SoMe- og presseansvarlig hos Kondomeriet, Marthe Sørflaten i pressemeldingen.

Det samme gjelder for Boots apotek, som opplyser at deres bestselgere på nett blant annet omfatter kondomer, glidemiddel og klamydiatester.

Enklere retur

En annen tendens innen netthandelen er at mange synes det er enklere å returnere klær de ikke er helt fornøyd med, opplyser Klarna. Terskelen er lavere på nett enn å troppe opp i butikken med kvitteringen for å be om pengene tilbake.

– Vi har hatt stor suksess med vårt «prøv først, betal senere»-konsept. Her bestiller kunden klær på nett og betaler bare for det de velger å beholde. Resten returneres enkelt til nettbutikken. Det vil nok for mange oppleves som mer diskret å slippe å møte opp i butikken for å bytte plagget som ved nærmere ettertanke ikke passet slik du ønsket. Det er med andre ord ikke bare ved kjøp av «private» produkter den mer anonyme netthandelen er hensiktsmessig, sier Elvestad.

Netthandel