LOGISTIKKFOKUS: 6 millioner produkter ble i fjor ekspedert fra lageret til Komplett i Sandefjord. (Foto: Morten Rakke).

LOGISTIKKFOKUS: 6 millioner produkter ble i fjor ekspedert fra lageret til Komplett i Sandefjord. (Foto: Morten Rakke).

Kraftig vekst hos Komplett

Komplett-gruppen har vokst kraftig, og omsatte i 2015 for 7,3 milliarder kroner. 1,5 milliarder mer enn året før.

20 år er gått siden Komplett.no så dagens lys. I mellomtiden er selskapet blitt Norges største nettbutikk. Selskapet inngår i Komplett Group, som er Nordens største netthandelsaktør med 16 nettbutikker. Konsernet har sakte, men sikkert gått fra elektronikk til å favne over det meste. Siste tilskudd på tilbudslisten er et nettapotek.

– Vi er veldig stolt av å ha vært netthandelspionerer i 20 år, sier Lene Oen, som er kommersiell direktør for Kompletts nettbutikker i Norge, Sverige og Danmark.

Gutter med datakompetanse

Mye har skjedd siden Komplett sprang ut av Norek og gründermiljøet i Sandefjord på en tid da internett fortsatt hadde et mystikkens slør over seg. Pc var ikke blitt allemannseie, og netthandel var framtidsmusikk for folk flest.

– Den naturlige målgruppen ble derfor i stor grad unge mennesker, fortrinnsvis unge gutter med høy datakompetanse, og Komplett oppnådde snart en ledende posisjon innen datakomponenter, fortsetter Oen.

 NYE MÅLGRUPPER: Produktgruppene har i løpet av 20 år utviklet seg i takt med markedets behov, sier kommersiell direktør, Lene Iren Oen i Komplett. (Foto: Morten Rakke). 
Lene Oen, kommersiell direktør i Komplett

Denne har de holdt hele tiden, samtidig som markedet har utviklet seg.

– Nå, med ny teknologi og nettilgang for alle, kommer nye kundegrupper til. Samtidig fortsetter de opprinnelige kundene å handle. De gjennomgår ulike livsfaser, danner familie og etablerer seg. I takt med kundenes og markedets modenhet har vi sakte, men sikkert gått inn i nye kategorier, som forbrukerelektronikk, hvitevarer, hjem og fritid.

Komplett.no er selve grunnstammen i det som er blitt Komplett Group. Grunnstammen er fortsatt den største virksomheten i konsernet, men mange andre grener er kommet til. Komplett holder posisjonen som den største forbrukerrettete netthandelen både i Norge, Sverige og Danmark, med et sortiment som vokser gjennom oppkjøp og utvidelser.

MPX for bedriftene

Blant de andre beina som konsernet har å stå på er MPX, som i begynnelsen av 2015 la om fra forbrukerelektronikk til privatpersoner til å spisse virksomheten mot bedriftsmarkedet. Privatkundene ble henvist til Komplett.no. Komplett Group står også bak breddedistributøren Itegra, som sammen med MPX ble fusjonert med Komplett i 2007.

– Det har gått suksessivt fremover disse 20 årene, fra en sped begynnelse til å bli Norges største netthandelsbutikk, sier Oen, som trekker fram et ekstremt kundefokus, samt god logistikk og enkelhet som den største suksessfaktoren.

Komplett Group som er konsernet har kjøpt opp en rekke virksomheter. På konsernets nettside finner vi skjønnhet og velværebutikken Blush.no, Bildeler.no og Babybanden.no. Der finnes også virksomheter som tilbyr reise, forsikrings- og banktjenester, med apotek som siste skudd på stammen.

Oppkjøp i Tyskland

– Vi er tilstede i fem land og har fått et spesielt sterkt fotfeste i Norden, forklarer Ingebjørg Tollnes, som er kommunikasjonsdirektør for Komplett Group.

Det siste landet er Tyskland, der de i februar i fjor kjøpte aksjemajoriteten i netthandelsaktøren Comtech.

– Den ligner på Komplett, og ble på samme måte startet av to gründere tidlig på 90-tallet. De selger mye av det samme som Komplett og er veldig sterke innen hjem og fritid, hus og hage. De er også gode på forbrukerelektronikk.

Hun peker på at det tyske markedet er stort og gir Komplett nyttig kunnskapen om et krevende marked.

– Når vi går inn i nye områder, er riktig spisskompetanse avgjørende for å lykkes. Komplettapotek.no er et godt eksempel hvor det jobber farmasøyter med lang erfaring fra bransjen. Vi har solid kompetanse innen blant annet logistikk, it, infrastruktur, markedsføring og salg.

Andre forsøk

– Dere forsøkte å ekspandere internasjonalt for noen år siden, men måtte gi opp. Hvorfor vil det gå bedre denne gangen?

– Den gang gikk vi ut med nettbutikker i 10 europeiske land, men vi var ikke fysisk tilstede i alle land. Vi fikk erfare at det krever både ressurser og tilgjengelighet for å lykkes. Derfor besluttet vi oss for trekke oss ut av mange av disse markedene og konsentrere oss om Norden.

EKSPANDERER: Komplett vil skape et shoppingeldorado ved å trekke inn andre selskaper, forklarer kommunikasjonsdirektør, Ingebjørg Tollnes. (Foto: Morten Rakke).
Ingebjørg Tollnes, kommunikasjonsdirektør i Komplett Group.

Ingebjørg Tollnes forteller at de nå gjør det på en annen måte.

– Nå kjøper vi opp et selskap som er godt etablert i det tyske markedet. Comtech er en velrenommert tysk aktør som selger kvalitetsprodukter innen data, forbrukerelektronikk, hus og hage. Sammen skaper vi gode synergier.

Tollnes framhever spesielt logistikken som et stort fortrinn for Komplett. Allerede for 10 år siden investerte de i automatisering av lageret, og i fjor ble kapasiteten doblet.

– I dag sender vi ut et produkt hvert 5. sekund 24/7/365.  Kundene forventer og ønsker varene raskt levert. I fjor sendte vi ut mer enn 6 millioner produkter fra vårt lager i Sandefjord. Å ha et godt logistikkapparat er helt nødvendig.

25 prosent vekst

De siste årene har Komplett Group hatt en jevn vekst. Omsetningen var 4,7 milliarder kroner i 2013 og 5,8 milliarder i 2014. De ferske resultatene for 2015 med 7,3 milliarder kroner i omsetning følger veksttrenden.

Veksten på 25 prosent to år på rad skyldes både oppkjøp og organisk vekst. Comtech ble kjøpt i februar og bidro med rundt 800 mill. Den organiske veksten var på 671 mill. Nå har selskapet blod på tann og ambisjoner om å runde 8 milliarder i omsetning i løpet av inneværende år. Det vil de gjøre i samarbeid med eksterne aktører.

 

Netthandel