MARKANT ØKNING: De første ukene i desember lå netthandelen 35 prosent høyere enn i fjor. (Foto: Pexels)

MARKANT ØKNING: De første ukene i desember lå netthandelen 35 prosent høyere enn i fjor. (Foto: Pexels)

Mot rekordstor julehandel på nett

Julehandelen på nett øker kraftig i år igjen og kom for alvor i gang på Black Friday.

I dagene etter Black Friday den 25.november har det vært en markant økning i julehandelen, ifølge Dibs, som i dag betjener over 15.000 nettbutikker og får inn data fra handelen.

Den første uken etter Black Friday observerte de en stigning på 28 prosent i antall transaksjoner sammenlignet med samme uke i 2015.

– Det er en markant økning som tyder på at Black Friday har utviklet seg til å bli en x-faktor for julehandelen. Vi kan si at Black Friday gir forbrukerne en real boost som smitter av på julehandelen helt inn i desember, sier Henrik Begby Andersen, landssjef i Dibs Norge.

Økning på 35 prosent

Han mener at man på grunn av det store trykket på Black Friday ser en mindre økning første uken i desember, på «kun» 20 prosent. Julehandelen på nett tar seg imidlertid kraftig opp utover desember, og dagene fra Black Friday og frem til 14. desember har en økning på hele 35 prosent sammenlignet med 2015.

– Vi ser at Black Friday tar en større del av kaken hvilket påvirker den første desember-uken, det er på ingen måte alarmerende. Mange handler julegavene tidlig i år for å sikre seg at gavene kommer frem i tid, og mange handler på nett for å spare tid i den travle førjulstiden. Med en jevn stigning i antall transaksjoner og en økning på 35 prosent frem til nå tyder det på at det blir et nytt rekordår for julehandelen, avslutter Begby Andersen. 

Dibs tilbyr betalingsløsninger på nettet til rundt 15 000 nettbutikker og har 100 medarbeidere i Norge, Sverige og Danmark.

Les om:

Netthandel