NETTHANDEL PÅ BRETT OG PC: Nordmenn har julehandlet på nett for tre milliarder kroner denne høytidssesongen. (Illustrasjonsfoto: Istock)

Netthandel for tre milliarder kroner

Mer tid og penger på netthandel når nesten halvparten av nordmenn har kjøpt julegaver på nett i år.

Postnord estimerer i en undersøkelse at nordmenn har kjøpt julegaver på nett for omlag tre milliarder kroner i år. Dersom dette stemmer, er det ny rekord for netthandel.

Aldri før har heller så mange handlet myke og harde pakker på nett i steden for i butikk. Ifølge undersøkelsen har nesten havlparten av nordmenn, 46 prosent, lagt igjen gjennomsnittlig 1 773 kroner i diverse nettbutikker. Gjennomsnitt for netthandel utenom julehøytiden er på omlag 500 kroner.

Netthandelen står dermed for circa 18 prosent av alle julegaveinnkjøp i Norge frem til 21. desember, men fortsatt en liten del av totalsummen på utrolige 16,6 milliarder kroner som nordmenn bruker på julegaver i høytiden 2014.

Tallet bør også sees i sammenheng med en undersøkelse fra Eniro Norge, utført av Infact Norge i november. Her oppgir nemlig 27,5 prosent at de på tidspunket for undersøkelsen planlegger å kjøpe julegaver på nett. De fleste av potensielle nettjuleshoppere fra aldersgrupper der man finner flest barnefamilier.

Bøker, klær og elektronikk

Når det gjelder netthandel i julen står bøker for 25 prosent, klær og sko for 23 prosent, hjemmeelektronikk også 23 prosent, sports- og fritidsutstyr 13 prosent og til slutt leker med 10 prosent, ifølge Postnords undersøkelse.

- Flere nordmenn enn noen gang har valgt å bestille julegavene sine hjemme i ro og fred. Det er enkelt og komfortabelt, og man føler seg trygg på at leveransen kommer frem i tide, sier utviklingssjef for e-handel, Kristin Anfindsen i Postnord.

Selv om forbrukerne opplagt blir mer og mer digitale, og gjerne søker opp varer på nett før de går ut på shoping eller til og med mens de står i butikken (91 prosent gjør dette, ifølge søkeselskapet Eniro), så er det ikke tid for panikkstenging av fysiske butikker riktig enda.

For butikker, handlegater og kjøpesentre har noe nettbutikker ikke har - julesteming. Det mener i alle fall Pierre Mårtensson, administrerende direktør i Eniro:

- Netthandel er fortsatt et supplement til fysiske butikker for forbrukerne, og det ser vi også når det gjelder julegaver. Sjarmen ved å gå fra butikk til butikk i julepyntede handlegater og kjøpesentre er med på å vekke julestemningen i folk, og den er ikke like lett å gjenskape på nett, sier Mårtensson.

Om undersøkelsene

Tallene er hentet fra en undersøkelse utført av TNS Sifo på vegne av Postnord. Undersøkelsen ble gjennomført på nett mellom 18. og 21. desember i år, og 1 096 respondenter i alderen 18 til 79 år deltok.

Eniros undersøkelse ble utført av Infact Norge, med 1 008 respondenter over 18 år.