GRUNDER: Johan Brand, grunder og strategisjef i Kahoot kan skilte med en milliard brukere. FOTO: Tom Helge Berglie

GRUNDER: Johan Brand, grunder og strategisjef i Kahoot kan skilte med en milliard brukere. FOTO: Tom Helge Berglie

Kahoot når milliarden

Læringsplattformen Kahoot, kanskje like kjent som det norske quiz-eventyret, har rundet en milliard brukere over hele verden.

Kahoot ble lansert i 2013, først og fremst som en spillbasert læringsplattform. Programvaren er tatt i bruk ved en rekke skoler, og selskapet skilter med en skolebruk på 83 prosent. Sosial bruk av Kahoot, bedre kjent som en quiz, brukes av syv prosent av de totale brukerne.

– Vi er veldig glade og veldig stolte over å dele dette øyeblikket med alle som bruker Kahoot over hele verden, sier en stolt administrerende direktør i Kahoot, Erik Harrell.

Størst i USA

Kahoot er mest populært i USA, etterfulgt av Nederland, England og Canada. Innenfor skolesegmentet blir plattformen mest brukt til opplæring i matematikk. Selskapet måler også sine aktive brukere, og sier rundt 40 millioner brukere spiller Kahoot månedlig. Veksten her er på 60 prosent fra i fjor.

Det finnes rundt 15 millioner offentlig tilgjengelige Kahoots (spill). I Norge har rundt 600.000 brukere registrert seg i Kahoot, og har spilt 2,5 millioner ganger.

–Vår visjon er å gjøre læring morsomt og engasjerende for alle, på tvers av alder, geografi og kultur, både i klasserommet og utenfor. Vi ønsker å skape det beste, mest relevante, globalt tilgjengelige læringsverktøyet, og med totalt én milliard spillere så langt kan vi med stolthet si at vi nærmer oss dette målet. Nå satser vi videre ved å investere i utvikling. En rekke nye spill og spillformater, mobil-apper og mye annet spennende er under utvikling; både for bedrifter, merkevarer, publisister og våre eksisterende brukergrupper, forteller Harrell i en melding fra selskapet.

Selskapet annonserte nylig også en ny runde med investeringer, der de hentet ti millioner dollar.