Ulrika Lindwall, administrerende direktør i Plejmo. (Pressefoto)

VIL BLI BEST PÅ FILM: Ulrika Lindwall, administrerende direktør i Plejmo, har som mål å lede nordens beste filmtjeneste. (Pressefoto)

Utfordrer Netflix og HBO i Norden

Plejmo ekspanderer til Norge, og har store planer. De vil bli størst på film i Norden, og byr de store strømmetjenestene opp til dans.

Strømmetjenesten Plejmo er nylansert i år etter at svenske Film2home kjøpte opp konkurrenten Headweb i januar 2015. Nå lanseres tjenesten i Norge, riktignok først i beta. Plejmo er også tilgjengelig i Sverige, Danmark og Finland.

Målet er å bli størst i Norden, og i sjefsstolen sitter tidligere direktør for internasjonal vekst i Spotify, Ulrika Lindwall. Selskapet eies av kiosk-kjeden Hemmakväll, film- og musikkdistributøren Bonver og WSSM Holding.

Superpopulært med strømming

Plejmo tar opp kampen med HBO, Netflix, Altibox, Get, Viaplay, Itunes og Canal Digital om nordiske filmkunder. Strømmetjenester står for omlag 60 prosent av all nettrafikk til norske husstander i dag, og omlag det samme for mobil. 

Det er et tøft marked, men etter hvert som tjenestene blir bedre og overtar kunder fra piratnedlasting og fysisk salg, er det også et marked med stor vekst og verdi. 

Plejmo selv rapporterer en vekst på 600 prosent i digital filmutleie.

-  Det fysiske DVD-salget har stagnert, mens strømmemarkedet vokser, påpeker Lindwall.

Pris styres av etterspørsel

I gamle dager, da man var nødt til å ta på seg bukse og sko, og faktisk reise ned til en kiosk og leie fysisk DVD-plate eller VHS-kassett, var det gjerne slik at nye filmer kostet så og så mye å leie, mens eldre utgivelser var billigere.

Omtrent slik er det med Plejmos prissystem også, bare med den ekstra fordelen at man ikke trenger å kle på seg og luske opp fra sofaen for å leie film.

Hos Plejmo er det etterspørselen som bestemmer prisen, og det er ikke abonnement. Systemet fungerer slik at dersom mange leier en bestemt film, så stiger prisen (til maks 49 kroner). De mindre populære filmene er billigere, og har minimumspris på tre kroner. Dette betyr også at prisen kan forandre seg over natten. I tillegg er det en rekke filmer som det er gratis å leie.

- Vårt bevegelige prissystem vil utfordre abonnementstjenester i streaming, mener Lindwall.

Filmene kan også lastes ned, og sees offline. Kjekt når man må ut og fly, for eksempel. Leietiden er 48 timer.

Tjenesten tilbyr også en rekke betalingsalternativer, inkludert faktura, mobilfaktura og SMS i tillegg til vanlige betalingskort.

Tidlig ute

Ifølge Lindwall skal nye filmer bli tilgjengelige for leie straks de slippes digitalt, og jobber for å tilby det bredeste utvalget. Ettersom modellen går nærmere tradisjonell videoutleie snarere enn abonnentbasert strømming, har selskapet avtaler på plass med alle de store amerikanske selskapene, riktignok med unntak av Sony.

- Plejmo tilbyr de nyeste filmene når de slippes digitalt. Samtidig har vi det bredeste utvalget av filmer, forteller Lindwall.

Fordelen for filmselskapene er muligheten til å tjene inn igjen på tap da markedet for fysisk utleie falt da strømmetjenestene landet for alvor.

Ved oppstart i Norge er filmbiblioteket på 2.500 filmer, med planlagte 8.000 tilgjengelige på tvers av sjangere. Filmene som leies kan sees på PC, Mac, IOS, Android og i løpet av året også på Samsung SmartTV.

Nettjenester