På KANTEN: Selv ikke Microsoft Edge, den nye nettleseren i Windows 10, klarer å holde unna i konkurransen om brukerne. Snart er ikke Microsoft nummer en blant nettleserne lenger.

På KANTEN: Selv ikke Microsoft Edge, den nye nettleseren i Windows 10, klarer å holde unna i konkurransen om brukerne. Snart er ikke Microsoft nummer en blant nettleserne lenger.

Microsoft ledelse blant nettlesere fortsetter å minke

Om ikke trenden snur nå, vil Microsoft miste førsteplassen til Google i mai.

Microsofts nettlesere fortsetter å miste markedsandeler, og nye tall viser at selskapet vil miste førsteplassen til Google i mai – eller kanskje allerede i denne måneden. Summen av alle variantene av Internet Explorer (IE) og nye Microsoft Edge hadde ifølge statistikken til analyseselskapet Net Applications en samlet markedsandel på 43,4 prosent forrige måned. For et år siden var dette tallet 56,5 prosent.

Alle IE-variantene sammen med Edge tapte til sammen 1,4 prosentpoeng i mars måned alene. Dette var fjerde måned på rad med en tilbakegang på over et prosentpoeng, og 15. strake måned med tilbakegang av noen størrelse.

Det er Google Chrome på andreplassen på listen, som er kandidaten til å bli verdens mest utbredte nettleser på stasjonære og bærbare datamaskiner.

Resten av feltet

Google Chrome så en økning i markedsandelen på 2,5 prosentpoeng forrige måned. Det tilsvarer at alle brukere som forlot IE og Mozilla Firefox flyttet seg til Chrome. Samlet markedsandel for Chrome i mars måned var på 39,1 prosent, 14,1 prosentpoeng høyere enn 12 måneder tidligere.

I samme periode mistet Mozilla Firefox 1,1 prosentpoeng, og gikk ned til 10,5 prosent markedsandel, den største tilbakegangen siden desember 2014. Firefox ligger an til å ha en ensifret markedsandel i mai i år.

Apple Safari og Opera holdt sine markedsandeler på samme nivå som måneden før, med respektive 4,9 prosent og 1,7 prosent i mars.

Tvang brukerne til å skifte

Våre kolleger i Computerworld.com tilskriver det store frafallet fra Microsoft IE til selskapets annonsering i august 2014, da Microsoft sa at alle IE-brukere måtte oppgradere, i de fleste tilfellene til IE 11 innen 12. Januar 2016. Da ville Microsoft kutte ut produktstøtten til en rekke gamle IE-versjoner.

Siden den annonseringen har Microsoft IE mistet 15,1 prosentpoeng i markedsandelen sin, tilsvarende en nedgang på 26 prosent.

Ved å tvinge brukerne til å oppgradere til en nyere IE-versjon, eller alternativt ta Windows 10 med Edge i bruk, krevde Microsoft at brukerne måtte skifte ut nettleseren sin. Det har tydeligvis hatt katastrofale følger for Microsoft å tvinge brukerne til å tenke gjennom nettleservalget sitt en gang til.

Konklusjonen for mange har tydeligvis vært å droppe Microsofts nettlesere til fordel for særlig Google Chrome.

Trender

For Mozilla har problemene vært annerledes: Firefox har vært i langsom tilbakegang de siste fem årene. Denne nettleseren var opprinnelig den som røsket opp i nettleserbransjen ved å være den første som utfordret Microsofts nettlesere på ordentlig, men har siden den tid langsomt blitt mer irrelevant.

Apple Safari har halvparten av markedsandelen som Firefox, men denne andelen er rimelig konstant. De sterke båndene til Apple Mac OS X, operativsystemet på Mac, gjør at utbredelsen er ganske sikker. To av tre av de som bruker OS X, brukte Safari i mars måned, noe som er helt i tråd med de lange trendene.

Samtidig er IE og Edge det foretrukne valget for 48 prosent av Windows-brukerne, rekordlavt og andre måned på rad med markedsandel under 50 prosent på denne kritiske arenaen for Microsoft. At bare 30,4 prosent av Windows 10-brukerne brukte Edge lover heller ikke godt for framtiden for Microsofts nettlesere.

Ikke overraskende er Microsofts andel på mobile enheter langt lavere. Her var selskapets markedsandel i mars måned på minimale 2,5 prosent, et hav bak Googles 55,7 prosent og Apples 32,7 prosent.

Nettlesere