Nettreklame knuser radio

Nettreklame knuser radio

Nettreklame vil dra inn mer penger enn radio neste år, ifølge britiske eksperter.

Medieanalytikerne i Zenith Optimedia tror at den globale pengebruken på nettreklame vil vokse med 28, 2 prosent i 2007. Til sammenligning vil resten av reklamemarkedet vokse med 3, 7 prosent.

Storbritannia er blant landene som ligger lengst fremme i denne utviklingen. 16, 6 prosent av alle reklamepengene i landet går via internett som kanal. I en rapport om det internasjonale reklamemarekdet skriver Zenith at de forventer at internett vil går forbi radio i 2008, et år tidligere enn forventet.

Nettet tiltrekker seg mer enn 10 prosent av reklamepengene i Norge og Sverige også. Dette landemerket ventes å passeres i USA, Australia, Canada, Danmark, Israel, Japan, Sør_korea og Taiwan i løpet av 2009.

Analytikerne forventer at det totale marekdet for nettreklame vil nå 16, 6 millioner pund i år, mens de tror at 18, 2 millioner vil brukes på radio. Til sammenligning brukes 63,1 millioner pund på papiraviser, skriver britiske Computerworld.