NORD-KOREA-FARSE: Filmen «The Interview» er nå tilgjengelig blant annet via iTunes.

«The Interview» er på iTunes

Sony-filmen om attentatet i Nord-Korea er nå tilgjengelig på iTunes og i flere andre medie-nettbutikker.

Filmen som amerikanske kinoer ikke turte å vise, er nå tilgjengelig på iTunes og i flere andre nettbutikker.

Hos iTunes kan du kjøpe «The Interview» for 15 dollar eller leie den for seks dollar.

Etter det macworld.no erfarer, er filmen foreløpig ikke tilgjengelig i den norske iTunes-butikken, men ved hjelp av amerikansk konto har vi fått kjøpt filmen fra den amerikanske iTunes-butikken.

Filmen skal også være tilgjengelig via YouTube, Google Play og Xbox Video, men med norsk konto har vi ikke fått tilgang til filmen på disse nettjenestene. 

YouTube har imidlertid linker til nettsteder der filmen kan ses gratis. Vi har ikke sjekket ut disse nettstedene selv, men minst et av dem rangerer høyt på en liste over tvilsomme nettsteder, så vi oppfordrer til forsiktighet.

Pinlig for Sony

«The Interview» er i utgangspunktet en ganske banal komedie som handler om to journalister som reiser til Nord-Korea for å intervjue diktatoren Kim-Jung-un. Før avreisen blir de rekruttert av CIA og får i oppdrag å «ta ut» Kim.

Like før filmen var klar til å lanseres, ble Sony Pictures utsatt for et gigantisk hackerangrep der en masse intern informasjon ble lagt ut, inkludert et stort antall epostmeldinger.

Rykteflommen etterpå gikk blant annet ut på at det var Nord-Korea selv som sto bak angrepet, og da det kom trusler om terrorangrep mot kinoer som ville vise filmen, besluttet Sony å trekke filmen.

Resultatet ble at Sony ble beskyldt for feighet. Til og med president Barack Obama uttalte seg kritisk om saken.

Etter en del om og men er filmen nå altså gjort tilgjengelig via diverse nettbutikker. Hos YouTube skal man kunne strømme filmen for seks dollar – men som sagt ikke i Norge foreløpig, så vidt vi kan se.

På kino likevel

I løpet av jula er filmen for øvrig blitt vist på mange amerikanske kinoer også, til tross for Sonys opprinnelige beslutning om å trekke filmen. 

Fra første juledag til søndag ble filmen vist på hele 331 amerikanske kinoer og dro inn 2,8 millioner dollar (over 20 millioner kroner) i billettinntekter, ifølge nettavisen Huffington Post.

Dette er imidlertid småtteri sammenlignet med inntektene fra salg og strømming via internett. Her har omsetningen allerede overskredet 15 millioner dollar (over 110 millioner kroner). 

Ifølge nyhetsbyrået Reuters kostet det 44 millioner dollar (vel 325 millioner kroner) å lage filmen.

Vi kommer tilbake med en vurdering av «The Interview» når vi har fått sett den i sin helhet.