Fiber gir overlegen kundetilfredshet

Uten tvil: Fibernett er det som gir de mest tilfredse kundene. Det er ikke tilfeldig at Altibox og Powertech har de mest fornøyde kundene.

Publisert Sist oppdatert

Det dokumenterer til fulle EPSIS siste undersøkelse om kundetilfredshet. Som vanlig topper fiberoperatøren Altibox på privatmarkedet og Powertech vinner foran Altibox og Broadnet på bedriftsmarkedet.

Scorer på overgang til fiber

Og det er ikke tilfeldig at Powertech vinner på bedriftsmarkedet med en indeksverdi på 77,6 i forhold til bransjesnittet på 65,9.

- Det er svært gledelig at vi har Norges mest fornøyde kunder, men aller viktigst for oss er at tilfredsheten blant våre kunder fortsetter å øke. Vi har det siste året flyttet mange kunder over til fiber, og dette er et fint signal om at vi har lykkes godt med overgangen sier Kristen Linaae, daglig leder i Powertech Information Systems.

Powertech har de siste årene gjennomført en teknologiskifte og byttet ut xDSL (kopper) med fiber. I 2010 stod fiber for rundt 15 prosent av inntektene, mens det i dag utgjør nær 75 prosent av selskapets inntekter.

Undersøkelsen bør iallfall bli en stimuli til bedriftene om å skifte til fiber der fortsatt over 100.000 bedrifter er på xDSL. Der xDSL dominerer er kundetilfredsheten dårligst. Nextgentel og Telenor ligger på bunn blant operatørene i bedriftsmarkedet.

Altibox overlegen

For femte år på rad har Altibox de mest tilfredse bredbånds- og digital-TV-kundene. Over 2.500 nordmenn har svart på spørsmål i EPSI Norges kundeundersøkelse.

Toril Nag i Lyse kan trygt møte telebransjens mest fornøyde kunder. - Fiber er nøkkelen, sier hun.

- Telekom har som bransje et noe lavt gjennomsnitt. Det er imidlertid en «kjerring som går mot strømmen». Altibox ligger på et nivå over de andre, og det er femte året på rad at selskapet skiller seg ut i telebransjen. Tallene tyder på at Altibox gjør noe riktig for kundene som de andre ikke har klart å kopiere, sier daglig leder i EPSI Norge, Fredrik Høst.

Altibox fikk en score på 69,3 poeng, av 100 mulige, på TV-tjenesten og 71,4 poeng på bredbånd.

Noe overraskende er Telenor nest best, men signifikant svakere enn Altibox. Telenor har bare 100.000 av sine over 800.000 bredbåndskunder på fiber. For Get bør nok EPSI-undersøkelsen være et varsko – 60,3 poeng er bunn i bransjen på bredbånd mens de scorer betydelig bedre på TV.

EPSI, kundetilfredshet bredbånd privatmarkedet 2014:

  1. Altibox – 71,4
  2. Telenor – 63,7
  3. Andre leverandører – 63,3
  4. Canal Digital – 62,0
  5. HomeNet – 61,8
  6. Get – 60,3

EPSI, kundetilfredshet digital-TV privatmarkedet 2014:

  1. Altibox – 69,3
  2. Andre leverandører – 66,1
  3. Get – 65,9
  4. Canal Digital Parabol – 65,8
  5. Viasat – 65,3
  6. RiksTV – 63,6

- Nøkkelen i vår bredbåndsleveranse er naturligvis fibernettet. Nordmenn har fått øynene opp for betydningen av stabile linjer med høye og symmetriske hastigheter. Konsumet av båndbreddekrevende tjenester øker, slik som videostrømming med høyeste kvalitet. Fremover tror vi internetthverdagen vil handle om to ting: Kapasitet og hastighet nok til at alle kan se og gjøre det de vil, sier Nag.