Forhandlere søkes

Alfa Network Nordic frister forhandlere med portefølje på over 250 nettverksprodukter som dekker alt fra kontoret til hytta.

Publisert Sist oppdatert

Larvik-baserte Alfa Network Nordic, i regi av Jani Seppänen og Philip Nesgaard, har en visjon om å tilby utstyr for bedre og billigere trådløs dekning.

Selskapet stiller med en solid produktportefølje som dekker det man kan tenke seg av nettverksprodukter, fra trådløst nett, adaptere og rutere for kontor og hjemme, til utstyr for mobilnettverk og kraftig enterprise-utstyr. Utstyret produseres av Alfa Network i Taiwan.

Enerett i Norden

Nå ser det nye selskapet, med enerett på Alfa Networks produkter i Norden, etter forhandlere i Norge. Effektivisering av salgskjeden skal gi rimelige produkter til kundene.

- Vi skal være en distributør, og har eksklusivitet i Norden. Vi bruker same logo og markedsføringsmateriale som Alfa Network i Taiwan, påpeker Seppänen.

Strategien er blant annet å effektivisere forsyningsleddet og etablere samarbeid med forhandlere. Slik skal prisene ned og volum opp, både på frittstående produkter og pakkeløsninger. Det er en strategi Alfa Network med suksess har benyttet tidligere i andre markeder.

- Vi importerer direkte, og kutter dermed leddet med de europeiske distributørene. Vi har også en god dialog med Taiwan, og vi blir hørt, legger Seppänen til.

I dag satser Alfa Network Nordic både på B2B og B2C, og driver en egen nettbutikk. Planen er riktignok å satse fullt på forhandlere, og ikke selv selge til sluttbruker. Men å få innpass hos etablerte forhandlere er ikke gjort over natta.

- Vi er jo i startfasen, og har en jobb å gjøre for å gjøre merket kjent. Det kan være vanskelig som nytt selskap, men vi har investorer med kapital og kompetanse på forretningsutvikling, sier Seppänen.

Først ut i hjembyen

Alfa Network Nordic jobber som nevnt hardt for å introdusere Alfa-produktene i det norske markedet, og har hyppige møter med forhandlere. Den første forhandleren, Comtech, er på plass i hjembyen Larvik.

Comtech, som leverer it-drift av lokale løsninger, skytjenester og diverse tjenester for pc og mobil, er sammen med Alfa i ferd med å rulle ut et testprosjekt. Selskapet, som er it-partner til flere lokale bedrifter, skal selge og levere en rekke Alfa-produkter.

- Norge er et vanskelig marked, men nå begynner det å løsne. Dette er noe vi har hatt lyst til å få til i flere år, og det er bra at vi starter i Larvik, mener Seppänen.

Han håper på å kunne vokse selskapet fremover, og antar at med 20 forhandlere i avtaleboka, bør det gå rundt for alvor, og Alfa Network Nordic kan vokse og ansette flere medarbeidere. Håper er å nå dette målet innen ett år.

Lageret til Alfa Network Nordic ligger dessuten også i Larvik, i tillegg til samarbeid med et lager i Malaysia. Seppänen sier det typisk tar mellom to og fire dager til noe må bestilles fra Asia til det er på plass i Larvik.

Forbruker skal bygge merkevare

Produktkategoriene til Alfa Network dekker de fleste områdene for både forbruker og bedrifter, inkludert kraftig utensørsutstyr for trådløse soner og 4G, switcher, rutere og ip-kameraer.

- Utendørs er jo et stort marked. Det skal være nett alle steder, og flere skal på. Det vil bli mye mer utbygging av utendørs nett, inkludert LTE stasjoner, 4G som kan sones og kombineres med trådløst nett. Dette er noe markedet trenger i dag, mener Seppänen.

Likevel tror han det er konsumer-produktene som gjør at kundene vil legge merke til Alfa.

- Det viktigste når vi skal selge, er pris, kvalitet og selvsagt hele produktspekteret. Her er det noe for både private og bedrifter, sier Seppänen.

Han ser blant annet til konkurrenter som Jensen Scandinavia, Asus og D-Link, og har tro på at produktspekter, pris og ytelse skal skille Alfa fra konkurrentene.

IT-Bransjens søsteravis, PC World Norge, har forøvrig testet Alfa Networks ferske AC1200 Wireless Adapter, og er så langt imponert over ytelsen. En anmeldelse kommer snart på pcworld.no.