Hjelp, vi har flytelefoni

Alt som kunne gå galt gjorde det, da Norwegian lanserte telefoni på flyet.

Publisert Sist oppdatert

- Det er galskap!

Mannen på sete 1A, flight DY-804, er skeptisk, på grensen til opprørt.

Han har skjønt hvorfor vi er her. Telefoni på fly er han helt i mot, han er villig til å vurdere bytte av flyselskap for å slippe unna.

- Man må da kunne klare seg uten telefon den korte turen en flytur tar, mener han.

Grunnen til hans irritasjon: Call Norwegian har, i samarbeid med Telio lansert en mobilapp for ip-telefoni på fly, skreddersydd for Norwegians flyinternett, kalt Skycall.

Appen har skalert ned datatrafikknivået såpass at en skal kunne prate flytende i cd-kvalitet uten hakk og avbrudd, selv om mange passasjerer surfer nettet heftig samtidig.

Og her sitter altså mannen på 1A skvist inne av et minimalistisk pressekorps med alle intensjoner om å teste ut tjenesten på ruteavgangen til Stockholm. Det er dette som er lanseringsflighten.

Lakmustesten

Nettet slår seg på i 10.000 fot, gjengs marsjhøyde. Og Computerworlds utsendte på 1B tar frem den for anledningen lånte Iphonen, for å teste det hele. Men allerede her oppstår første problem, appen støtter nemlig ikke den utdaterte førstegenerasjons itelefonen.

På 1C sitter Telio-direktør Eirik Lunde og prater i vei i sin Iphone 4. Han klarer sågar å ta imot et innkommende anrop, og virker lettere overrasket over det. Lunde har vært forutseende og har også tatt med seg sin gamle Iphone 3Gs, med appen installert. Han rekker den fra 1C til 1B.

Vi forsøker å ringe Aslak, nettredaktør i Computerworld. Det sier tut. Alt bra så langt. Aslak tar telefonen, med ganske så riktig meget klar stemme. Men det vi sier kommer tydeligvis ikke gjennom linja.

- Jeg hører ingenting, sier Aslak og legger på.

Hard konkurranse

Call Norwegian er ikke det eneste ip-telefonprogrammet for smarttelefoner. Fra før finnes produkter som for eksempel Skype. Og Viber, som Computerworld har fått flere lesertilbakemeldinger på at fungerer utmerket på Norwegian-flighter.

- Det som er spesielt med denne appen er at kodec-en er optimert for å få best mulig kvalitet ut fra båndbredden Norwegian har, helt uten pakketap og avbrudd, sier Lunde fra Telio.

I tillegg tillater appen, i motsetning til Viber-tjenesten, at du ringer til vanlige telefoner og mottar anrop til ditt vanlige telefonnummer. På Viber-tjenesten er du begrenset til å kun ringe andre Viber-brukere.

Brukere av tjenesten, som altså har fått navnet Skycall, skal også kunne ringe fritt til andre brukere av Skycall. Og til Telio-kunder.

Telefonsamtalene skal også kunne gjennomføres på flyplasser, hoteller og andre steder trådløsnett ferdes. Prisen for å ringe til vanlige telefoner i Eurpa er 0,93 i minuttet. Ellers i verden koster det 1,87 å ringe til. Pengene trekkes fra Itunes-kontoen, Android-app er på plass om noen fåtalls uker.

Ustø landing

Tilbake til flyturen. Kanskje var det webredaktør Aslaks telefon som feilet? Eller var det vel mye støy i 3Gs-en i våre hender? Vi prøver igjen, med handsfree, etter tips fra Lunde.

- Det fungerer best med handsfree, sier han.

Men det samme skjer. Vi prøver å ringe et par andre, men det er tydeligvis ikke så mange i kontaktnettet som er våkne og i telefonpratemodus klokka 8 om morgenen. Og plutselig skal vi lande.

Vel fremme i Stockholm viser det seg at de øvrige fåtalls journalistene ombord, helt konkret tre stykker, alle har opplevd nøyaktig samme problem. De får lyd inn, men klarer ikke prate tilbake.

Barnesykdom

PRØVER IGJEN: Det ble gjort nye forsøk på å få systemet til å fungere på flyplassen i Stockholm. T.h. Eirik Lunde fra Telio, t.v. Stephen Parsli fra Norwegian. (Foto: Leif Martin Kirknes)

Du kan sikkert se for deg at Lunde og daglig leder i Call Norwegian Stephen Parsli klasker seg i panna, selv om de ikke gjør det rent fysisk.

- Nei, dette var pinlig, dette må vi finne ut av. Hvorfor kunne ikke dette skjedd i går, da vi hadde en forhåndstest? Dette er en typisk barnesykdom, sier de, med en flau smak i munnen.

Hvordan kunne så Lunde prate i telefon på flyturen? Er dette et ekstra-privilegium ved å være Telio-sjef? Spørsmålene svirrer i hodet akkurat når det annonseres at returflighten mot Gardermoen skal bordes, nå omdøpt til DY-805.

Oppe i 10.000 fot går testingen videre. Lunde har gått av, han skulle i forretningsmøte i Stockholm, men Parsli kommer denne gangen gjennom til en av sine kontakter. En engelsktalende mann med norsk nummer. Han rekker meg telefonen.

- Hello, it’s Leif here, I’m just checking out this system, can you hear me, sier jeg, på Jagland-engelsk.

Inntektsplitt

Så, hva er det egentlig i dette for Telio?

- Vi lever av å tilby markedet tilsvarende tjenere og har flere partnere på plass som driver med videresalg. Vi ser på Norwegian som en ny partner, forteller Eirik Lunde.

Han legger til at inntekten som fås inn på tellerskrittene vil splittes mellom dem og Norwegian, uten at han vil gå nærmere inn på hvem som får hvor mange prosent. Poenget er i alle fall at prosentandelen har sammenheng med hva innsatsen som de har spyttet inn er.

- Vi kjører delt risiko og delte inntekter. Vi er leverandør av selve samtaletrafikken, mens Norwegian brander seg selv oppå og adresserer kunden.

- For oss gir Telio tilgang til et ressurssterkt apparat, sier Parsli.

Sukess på tampen

Men jeg har endelig kontakt med en tilfeldig engelskmann. Da begynner selvfølgelig flyvertinnen å snakke over høyttaleranlegget, og dermed overdøve meg fullstendig.

- There's some disturbance in the background, whos calling?, sier den engelsktalende.

Computerworlds utsendte gjentar budskapet. "It's Leif!" med hevet røst og en hånd som lager en slags tunnel mellom munn og mikrofon for å overdøve flyvertinner og øvrig flystøy. Da går det bedre.

- Yes, I can hear you better now, svarer han.

SUKSESS: Først på tampen av returflighten til Norge, fungerte omsider Skycall. - Dette må vi fikse fort som f, sier Stephen Parsli fra Call Norwegian (t.v.) T.h. Lasse Sandaker-Nielsen fra Norwegian. (Foto: Leif Martin Kirknes)

Vi takker for praten og legger på. Kanskje barndomssykdommen er kurert? Vi slår nummeret til Aslak. Igjen uten suksess. Det spekuleres i om den engelsktalende kanskje ble nådd fordi han også har appen installert.

Vi blir lovet full briefing så snart feilen er lokalisert og rettet.

Flyet går mot landing på Gardermoen, fest setebeltet-skiltet slås på til lyden av et ding.

Og plutselig da, helt på tampen, får Aller Medias utsendte fotograf et innkommende anrop på sin Iphone 4. De to hører hverandre, omsider suksess. Men samtalen må bli kortvarig ettersom flyet er på vei ned under marsjhøyde, hvor internett slås av og telefonen dessuten i henhold til regelverket også må slås av.

Fotografen beskriver samtalekvaliteten som ok, men med litt forsinkelse.

- Dette må vi fikse fort som f. Vi skal komme med en rapport på hva som skjedde. Enda godt det fungerte til slutt, selv om det var i siste liten, sier Parsli i ankomsthallen på Gardermoen.

Underholdningsapparat på flytrappene

Ifølge Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver hos Norwegian, er det neste i løypa underholdningsapparat.

- Trådløst nett har generelt blitt tatt veldig godt i mot, vi håper telefonimuligheten også blir tatt godt imot. Det trådløse nettet kan vi også bruke til underholdningsapparater der en kan laste ned filmer, tv-serier og potensielt vanlig tv, som nok er neste i løypa, sier han.

Og når det gjelder dem som er skeptiske til telefonprat på flyet, slik som mannen på DY-804 1A? Verken Sandaker-Nielsen, Lunde eller Parsli tror det blir noe problem.

- Folk prater sammen på flyet uansett. En undersøkelse vi har gjort viser at 7 av 10 har ønsket å kunne ringe fra flyet. Men vi er avhengig av å lytte til kundenes tilbakemelding for å se om det blir tatt godt i mot, sier Parsli.

Så får vi bare håpe barnesykdommene blir kurert snart.

Oppdatering 2/11 kl. 08 50: - Etter vår flyvning (1/11, journ.anm.) er det oppdaget en feil ved valg av rutingen for samtalene fra Skycall, opplyser Parsli, som forventer at alt fungerer som det skal nå.