- Kan ikke hacke flyene

Historien om at man kan hacke et fly med telefonen stemmer ikke, sier flere luftfartsmyndigheter.

Publisert Sist oppdatert

Sikkerhetskonsulent og hacker Hugo Teso fikk en god del oppmerksomhet da han i en presentasjon under sikkerhetskonferansen Hack in the Box i Amsterdam påsto å kunne hacke seg inn i - og ta kontroll over - navigasjonssystemet i rutefly.

Teso, som også har vært kvalifisert trafikkflyger i 12 år, har analysert it-sikkerheten i luftfartsystemene (FMS) og har utviklet en Android-app som lar ham ta kontrollen over rutefly.

Kan ta over autopiloten

Applikasjonen "Planesploit" er testet mot kommersiell simulator, og under presentasjonen i Amsterdam demonstrerte Teso hvordan han kunne endre som hastighet, høyde og retning med mobil, antenne og app.

Han viste også hvordan han enkelt kunne plante falsk informasjon på instrumentene i cockpiten, og kjøre diverse kommandoer som for eksempel utlåse oksygenmaskene i kabinen.

Heldigvis er det ingen grunn til panikk. For selv om appen kan snakke med og ta kontroll over navigasjonssystemet som brukes i rutefly, er det stor forskjell på sikkerheten i cockpit og en pc-basert simulator, betrygger amerikanske Federal Aviation Administration (FAA).

- Teknikken som er beskrevet i presentasjonen kan ikke ta over kontrollen av autopiloten i flyet via FMS eller hindre en pilot i å overstyre autopiloten, sier en representant til Computerworlds nyhetstjeneste.

- En hacker kan derfor ikke ta kontroll over flyet som teknologikonsulenten hevder, fortsetter representanten.

European Aviation Safety Agency (EASA) støtter FAA, og sier til avisa the Inquirer at det er såpass store forskjeller mellom FMS-programvare som brukes i opplæring og simulering og den innebygde programvaren som faktisk brukes i flyene.

- FMS simuleringsprogramvaren har ikke den samme beskyttelsen og redundansen som er inkludert i seertifiserte luftfartsystemer, betrygger EASA.

Presentasjonen til Teso er tilgjengelig i PDF-format på konferansens nettsider.

Se video: Airplane hacking @ Hack-in-the-Box conference 2013