LYSENDE FIBERRESULTAT: Konsernsjef Eimund Nygård i Lyse har satset på bredbånd som ny inntektskilde og det nærmer seg halvparten av inntekten i konsernet. Foto: Lyse

Lyse klar vekstvinner i fem år

Konsernsjef Eimund Nygård i Lyse har bygd tele som en snart dominerende inntektsfaktor i konsernet. Han turte satse da Telenor nølte og forsetter med rekordinvesteringer. I tillegg kommer satsingen i Lyse Smart.

Publisert Sist oppdatert

Lyses televirksomhet er doblet de siste fem årene siden 2010. Driftsresultatet er gått fra et lite minus i 2010 til over 400 millioner i pluss i 2014. 2015 kan bli et nytt rekordår.

Slår Get og Telenor

Kundeveksten har i snitt de siste fem årene vært på 37 600. I fjor greide Altibox å kapre 20 000 flere nye høyhastighetskunder enn både Telenor og Get. Målt i fibervekst har Lyse alene halvparten.

Det var meget sterke tall Lyse-konsernet la fram sist fredag. Til tross for rekordhøye investeringer på 874 millioner kroner og oppstart i Bergen, er bunnlinja nå bunnsolid.

Det som begynte som en beskjeden og lite ambisiøs satsing i 2002 er 13 år senere blitt en pillar i Lyse-konsernet med 42 prosent av totalomsetningen.

Mer vekst i 2015

Det er ingenting i veien med veksttakten i 2015 heller.  Selv sier Toril Nag at de satser på omlag samme kundevekst som i år, men det meste tyder på at de kan nå høyere.

Den største vekstmotorene er Viken Fiber og de ligger godt an til å greie samme kundevekst i 2015 som i 2014 – 15 000. Og i 2015 kommer Bergen Fiber inn i tallene for første gang med solide veksttall. Det er på det rene at Altibox vil runde 400 000 kunder i 2015. De gikk ut av fjoråret med 364 000.

Altibox har gjort det meget bra også på nybyggermarkedet. Det gir i mange områder også relativt rimelige investeringer per nye kunde. Snittinvesteringene til Lyse var i fjor vel 19 000 kroner per nye kunde. Og da var grunninvesteringen i Bergen noe som ikke ga utslag på kundestatistikken.

Står seg mot konkurrentene

På det grunnlaget er det ingen dristig spådom å hevde at Lyse går mot et nytt toppår både i resultat og kundevekst i 2015. Telecom Revy anslår at det ved årsskiftet var omlag 550 000 fiberkunder og 630 000 HFC kabelkunder i Norge.

Det betyr at vel 50 prosent av alle husstander nå abonnerer på høyhastighetsnett mens ytterligere ca. 20 prosent har tilgang til det ifølge tilgangsundersøkelsene til Nexia. En vesentlig del her er fibernettet til Altibox-partnerne. 

En annen viktig faktor er stor interesse for Smartly. Disse Smarthus-produktene som konsernet har satset på, vil også være en drivkraft for ny vekst og en klar konkurransefordel i markedet da verken Telenor eller Get er i nærheten av å ha et så omfattende system.

Klar vekstvinner

Lyse-Altibox                                      45 500Get                                                     25 000Telenor                                              24 500Andre                                                 16 000 (vårt foreløpige anslag)

Totalvekst høyhastighet                    110 000

Anslått fiber                                         90 000

Her har vi ikke tatt med VDSL, fordi det ikke tilfredsstiller regjeringens mål om 100 Mbps nedstrøms. Endelige tall får vi når Nkom i mai legger fram tall for samtlige operatører.

Sluttkundeomsetningen i Altibox-felleskapet var på over 3 milliarder kroner. Gets omsetning nådde i fjor 2,6 milliarder kroner.

Get beholder sin eksepsjonelle gode lønnsomhet. EBITDA ble i fjor på 1,2 milliarder – 138 millioner bedre enn året før. EBITDA-marginen havnet på 47,3 prosent hvilket faktisk er i overkant av hva Telenor makter. EBITDA-marginen til Lyse tele var i fjor på 33 prosent.

Altibox-felleskapet ligger nå på en andreplass på bredbånd i Norge både målt i antall kunder med Internett-aksess og omsetning. Get hadde ved årsskiftet 318 000 kunder og Altibox 364 000 minus ca. 17 000 i Danmark.

Det er med andre ord bare på EBITDA-margin Get nå slår Lyse. Lyse tjente 740 kroner per måned om vi deler salgsinntekten på gjennomsnitt av kundetall for året – ca. 344 000. Da er riktignok et IT-selskap og alarmselskap med i tallene. Forskjellen i margin skyldes blant annet at Get har en god del rimelige lavhastighetsabonnement i sin kabel-kundebase mens Altibox nå kun har abonnement på 35 Mbps og over.