Movieboxen er tilbake!

Gjør comeback som video-on-demand tjeneste fra Nextgentel.

Publisert Sist oppdatert

For omlag 100 år siden, på 80-tallet da jeg var liten gutt og gikk i kortbukser, var det én måte å se film hjemme uten å eie egen videospiller.

Man kunne nemlig leie en Moviebox på videosjappa for en rimelig penge. Det var en firkantet sort plastikkboks med håndtak og en videospiller inni, som man koblet opp på tv hjemme i stua. Boksene var billige å leie og enkle å bruke.

Movieboxen var, på sin tid, et godt tilbud til filmglade folk, og på det meste var det over 35.000 av disse boksene for utleie rundt om i landet. Den har også fått skryt for å ha vært avgjørende for leiefilmens utstrakte popularitet.

Nå vil Nextgentel prøve å gjenta suksessen med sin egen vri - en moviebox for streaming av film på nett, ifølge en pressemelding fra NTB.

Comeback for Movieboxen

Som den originale Movieboxen er også Nextgentels versjon en fysisk boks. Den kan leies på månedsbasis, og streamer filmer fra leverandører som SF og Nordisk Film fra nettet.

Foreløpig kan man velge i over 4.000 titler.

- For 10 år siden lanserte vi landets første video-on-demand-tjeneste. Den gangen var utfordringen å koble PC’en til TV’en for å få sett filmen på den beste skjermen i huset, og utbredelsen var ikke all verden. Full fart på filmleie opplevde vi først da vi lanserte IPTV med filmleie i 2005, sier Morten Ågnes, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Nextgentel, og fortsetter:

- Med lanseringen av Nextgentel Moviebox gjør vi nå den omfattende videobutikken tilgjengelig for kunder som av ulike grunner ikke vil bytte tv-leverandør, men vil ha tilgang til Norges største virtuelle videobutikk.

Ågner sier videre at fast tilkobling til tv og enkel fjernkontroll har skiller seg ut som den foretrukne måten å leie digital film på, noe som støttes i en undersøkelse analyseselskapet Infact har gjennomført på vegne av selskapet.

Vil streame film på tv

I undersøkelsen fra Infact viser at selv om bare 20 prosent ofte eller av og til ser film de har leid på nettet, så svarer 36 prosent at de kommer til å se mer film på denen måten fremover.

Som med mye ny teknologi er det ungdommen som står først i køen når det gjelder å leie film på nettet, og 37 prosent av de spurte som havner i aldersgruppen 18 til 29 år svarer at de leier film på nett.

Samtidig svarer nesten halvparten av de spurte mellom 30 og 44 år at de kommer til å se mer film på denne måten fremover.

- Vi tror publikum fremover i større grad vil streame film fremfor å leie. Og vi tror fortsatt på den gode filmopplevelsen, med stor skjerm og god lyd. Det at man etter hvert ser film på både smarttelefoner, nettbrett og dataskjermer betyr ikke at man ikke også setter pris på en ordentlig filmopplevelse hjemme i TV-stuen, sier Ågnes.

Om gjensynet med den gode, gamle Movieboxen i ny drakt vil være med på å sette stemningen for lørdagskosen i norske hjem gjenstår å se, men potensialet er i alle fall til stede.