Skandiabanken var nede - igjen

Skandiabanken var nede - igjen

Nettbank og telefonlinjer døde. Kunder ble henvist til Facebook og Twitter.

«Vi opplever dessverre problemer med nettbank, sms-bank og mobilbank for øyeblikket. Kort fungerer som normalt. Vi kommer tbk med mer info,» skrev Skandiabanken på Twitter tirsdag.

Nettsidene og telefonlinjene ble liggende nede for telling hele dagen.

«Vi har dessverre fortsatt kommunikasjonsproblemer mot nettsidene på grunn av problem hos underleverandør. Vi beklager dette og gjør alt vi kan for å få rettet feilen så raskt som mulig. Kort fungerer som normalt, og de regningene som allerede er lagt til forfall vil gå som vanlig,» skrev selskapet på Facebook.

Dette er andre gang på en uke at Skandiabanken sliter.

- Det er et tilbakevennende problem i forhold til eksternt nettverk – liknende det vi hadde 4. mai, sier Johnny Andersson, informasjonssjef i Skandiabanken, til Dagens It.

Fra morgentimene

Skandiabanken er ikke de eneste som har hatt store problemer i banksektoren den siste tiden. EDB Ergogroup har også vært uheldig med it-systemene - også de to ganger på en uke. Først sviktet EDBs systemer i påsken, noe som gjorde at minibankene ikke fungerte. Deretter sviktet EDBs nettverk, som igjen senket de fleste bankene her til lands.

Den ustabile driftssituasjonen uroer Finanstilsynet, som karakteriserer nedetiden som "uakseptabel".

Hovedswitch

Andersson sier problemet gjelder levering av datatrafikk, via en svensk samarbeidspartner Andersson ikke ønsker navngi for øyeblikket.

- Det ser ut som problemet er svikt i en hovedswitch som skal bytte mellom primær- og backup-system, sier Andersson til Dagens It.

Twitter og Facebook ble brukt som kommunikasjonskanal til kundene.

- Når Skandiabanken rammes av data og/eller kommunikasjonsproblemer oppleves det spesielt ille, siden banken er 100 prosent internettbasert. I en slik situasjon - hvor man er så avhengig av kjøpte tjenester - må man legge ekstra ressurser i å få en partner med stabile løsninger og høy grad av redundans når feil oppstår, påpeker kunde Bjørn Eriksen på Facebook.

Etter midnatt kunne endelig Skandiabanken legge ut en gladmelding til sine brukere.

"Vi har endelig gode nyheter å komme med! Nettbanken og mobilbanken skal nå fungere. På bakgrunn av problemene i dag, kan enkelte kunder oppleve noe ustabilitet videre ut over natten. Kundesenteret holder ekstra åpent på chat og telefon til klokken 03:00 hvis du har behov for hjelp. Vi beklager igjen til alle som ble berørt."

Nettverk