Vil erobre hele smb-markedet

Vil erobre hele smb-markedet

Kunder og partnere har tvunget Linksys og Cisco til å forene krefter i smb-markedet.

- Der er feedback fra kunder og partnere som har ført til dette. De har sett mulighetene for å koble sammen de to selskapene, det er vi som har hengt etter.

Det sier Ciscos nordensjef Nina Gullerud etter at Cisco og Linksys fredag slo sammen sin innsats innen smb.

Tidligere har Cisco vært regjerende på mer omfattende smb-løsninger, mens Linksys har stått for billigere og enklere løsninger. Det skal fortsatt være slik, men nå skal altså Cisco legge en horde smb-produkter fra Linksys til sin smb-portefølje, nærmere bestemt en tredel av porteføljen til Linksys blir en del av Cisco.

- Noen ganger vil kunder rett og slett ha et enkelt produkt som kan løse et enkelt problem – og det er det vi nå kan tilby, sier Hans-Petter Hansen, ansvarlig for Ciscos smb-satsning i Norge.

- Linksys dekker den delen av markedet som kun skal ha funksjoner, ikke value. De som kanskje heller sier ”jeg kjøper to billige i tilfelle den ene går i stykker i stedet for å kjøpe en dyr som neppe går i stykker”, forteller han.

Ikke velkjent

Linksys på smb-siden er ikke veldig godt kjent i det norske markedet.

- Det er en godt bevart hemmelighet, sier Gullerud

Men like fullt mener Cisco det vil gi fordeler for alle ledd. Kunder, som ifølge Gullerud har etterspurt dette, kan nå forholde seg til én partner. Partnere, som ifølge Gullerud også har etterspurt dette – og som står for 98 prosent av Ciscos salg, kan nå tilby flere produkter til alle deler av smb-markedet.

For Ciscos del kan kunden nå enkelt oppgradere fra Linksys til Cisco om det føles behov for det, eller hvis bedriften plutselig ekspanderer over natten. Som flere i Cisco kaller det: ”One stop shop”.

Switch-utvalget vil for eksempel ligge på priser fra 500 kroner for den enkleste fra Linksys, til 40 000 for den mest avanserte fra Cisco. Cisco får også kloa i produkter de ikke har tilbudt før, for eksempel ip-basert video-overvåking og harddiskservere. Dessuten mener Cisco at de har vært for fordomsfulle i sin strategi.

- Vi har vært veldig generaliserende, og tenkt at små bedrifter har små behov. Det er ikke alltid slik, Cisco i Norge er for eksempel ikke en voldsomt stor bedrift, sier Hansen.

Penge- og porteføljemaskin

I tillegg kalkulerer Cisco naturligvis med at de vil tjene gode penger på å utvide porteføljen, særlig siden markedet for de minste smb-ene ligger på rundt 60 prosent av det totale markedet i Norge, et marked Cisco inntil nå har hatt svært få fingre med i spillet på.

- Dette er ikke et stunt fra Cisco, det er en måte å bygge opp den bredeste porteføljen på. Vi ser en enorm mulighet, understreker Hansen.

For å tilføre pressekonferansen litt ekstra spenst, og samtidig få skrytt av sin videokonferanseteknologi, ble en av de to nye dedikerte smb-ansatte i Cisco Europa, Tunji Akintokun, koblet inn på pressekonferansen.

PRESSEKONFERANSE VIA VIDEOKONFERANSE: Ciscos Maxine Light sammen med en av de to nye dedikerte smb-ansatte i Cisco Europa, Tunji Akintokun, deltok i pressekonferansen uten å være fysisk til stede. (Foto: Leif Kirknes)

- Vi vil vokse med kundene, sier han.

Målet i Norge er 60 prosent vekst i inneværende regnskapsår. Cisco har vanligvis 100 prosent, og vel så det.

- Hvorfor setter dere målet ned på denne storsatsingen?

- Det er viktig å ikke sikte for høyt under ekspansjonsperioden. Vi har rett og slett vært konservative i målsettingen, sier Akintokun.

- Vi vil revudere målet i oktober når vi har fått fart på smb-kanalen.

Nettverk