Nextgentel tar kunder fra konkurrentene

Nextgentel tar kunder fra konkurrentene

Hardt markedsarbeid i første kvartal betalte seg for Nextgentel. Selskapet har nå en andel i bredbåndsmarkedet på 17,1 prosent, men taper fortsatt penger.
Bredbåndsselskapet NextGenTel gjennomførte aggressive markedstiltak i første kvartal og økte markedsandelen. Av netto nye linjer i markedet kapret selskapet 15 prosent. Det tilsvarer 13.050 linjer.

Tilsvarende for samme periode i fjor var 11 prosent. Nextgentel leverer nå til sammen 108.350 aktive bredbåndlinjer, noe som gir en markedsandel per første kvartal på 17,1 prosent.

Omsetningen for kvartalet endte på 134,5 millioner kroner, en økning på 37 prosent sammenlignet med i fjor. Driftsresultatet før avskrivninger ble 30,5 millioner kroner. Det er en bedring på 29 prosent.

Minus på bunnlinja

Driftsresultatet er imidlertid fortsatt negativt. Det endte med et tap på 1,6 millioner kroner mot minus 2,4 millioner kroner i samme periode i fjor.

- NextGenTel har i løpet av det første kvartalet fokusert på økning av kundebasen i et sterkt voksende marked, ved aggressive salgs- og markedstiltak, samt oppkjøp. Økningen i markedsandel i første kvartal er lovende og inspirerende, sier administrerende direktør Olav Stokke i NextGenTel i en børsmelding.

Inntekt per kunde, eksklusive etableringsinntekter og andre inntekter, ble 389 kroner i første kvartal 2005, noe som er en reduksjon på syv kroner sammenlignet med kvartalet før.

Denne reduksjonen kommer som en konsekvens av introduksjonen av nye "lav-ende"-produkter som ble introdusert i markedet i løpet av fjerde kvartal, opplyser Nextgentel.

-- For å styrke konkurransekraften i markedet ytterlige, lanserer NextGenTel i dag nye og redefinerte ADSL-produkter i privatmarkedet. De økte bredbåndshastighetene setter en ny standard i markedet. NextGenTel gir nå både nye og eksisterende kunder enda mer båndbredde for pengene, sier Stokke.