Nikon doblet speilreflekssalg

Nikon doblet speilreflekssalg

I Norge har selskapet doblet markedsandelen på speilrefleksmarkedet de siste månedene.

I forbindelse med Photo Marketing Association 2006 i USA sier en talsmann for Nikon at selskapet vil ha 40 prosent av markedet for digitale speilreflekskameraer.

 

Selskapet ligger nå litt i underkanten av det tallet.

I Norge har Nikons markedsandel for digitale speilreflekser økt fra 22 prosent i fjor, til nærmere 50 prosent i februar. Selskapet viser til ferske tall fra Fotorådet.

 

- Vi har ikke tallene for mars enda, men jeg regner med at de kommer over februartallene. Jeg tror det blir over 50 prosent. Det er helt utrolig, sier Bjørn Mangset, daglig leder i Nikon Norge.

 

I 2005 solgte Nikon 6332 speilreflekskameraer. Bare i februar i år ble det 1137, mens mars ligger langt over det.

 

D200 og D50

 

Tallene viser ifølge Mangset at Nikons satsing på speilrefleks  i Norge de siste månedene vært en stor suksess.

 

- Vi er veldig fornøyde. Særlig introduksjonen av D200 for de mer profesjonelle brukere, og slaget av D50 i familiesegmentet har ført til en sterk økning i salget, sier Mangseth.

 

D200 er et kamera for de fotoglade som har 16000 å betale bare for huset. Kameraet kom til Norge rett før jul.

 

Men i kompaktmarkedet har Nikon stått stille.

 

- Vi var meget misfornøyd med vår posisjon i speilrefleks-markedet, og har hatt sterk fokus der. For kompaktkameraer har vi det samme markedsandel som i fjor, rundt 7-8 prosent, sier Mangseth.