Nikon vil ha yngre kunder

Nikon vil ha yngre kunder

Norske Nikon-kunder blir stadig eldre. Nå vil fotoselskapet fri til digitale ungdommer.

- I Norge har Nikon et bra merkenavn, men hvis vi ser nærmere på de kundene vi kjenner til ser vi at de blir eldre og eldre. Nå må vi sørge for at vi viser oss til de yngre kundene, sier Bjørn Mangset til Computerworld.no

Mangset har blitt sjef for Nikon Norge, som åpnet kontordørene sine på IT-Fornebu 1. oktober. Frem til da har Nikon bare vært representert av Interfoto. Norgeskontoret er en del av en internasjonal satsning på å nå frem til nye digitale markeder.

- Også i Danmark er det åpnet et kontor for første gang. Nikon Norden vil samarbeide med hverandre, blant annen i kampanjer og en del arbeidsoppgaver, sier Mangset.

Digitalt for alle pengene

Nikon er mest kjent for sine speilreflekser for profesjonelle og seriøse amatører. Selskapet må nok innse at den digitale fotorevolusjonen snur alt opp ned. Nikon selger knapt nok filmbaserte kameraer og i praksis er all fokus på digitalfotografi.

- Vi har noen få gamle modeller som vi følger opp, men største delen av virksomheten er rettet mot digital fotografi. Vi er nå representert over hele bredden, fra både enkle kompaktkameraer til profesjonelle speilreflekser, sier Mangset.

TV-reklamer og kundesenter

I Norge vil vi se mer av Nikon i to kampanjer til høsten. Nikons nye wifi-kompaktkameraer med trådløs overføring av bilder er en av temaene i kampanjene.

- Det er første gang at Nikon bruker tv-reklamer i Norge. Det vil være en kampanje for Coolpix-kameraer og en for speilrefleks-kameraene våre, sier Mangset.

Også nytt er et kundesenter som overtar servicebiten som Interfoto tidligere har hatt. På det nordiske kundesenteret vil to nordmenn ved siden av dansker og svensker være tilgjenglig for spørsmål og råd.

Tøft markedet

Målet til Nikon er å bli størst i Norge, men selskapet har et stykke igjen i forhold til konkurrentene.

- Vi har også nødt til å jobbe mot forhandlerne. Når en kunde ønsker seg et Nikon-kamera bør hun finne oss i den butikkene hun leter. Sånn er ikke situasjon i dag, sier Mangset.

Nikon ønsker seg tilbake på spielreflekstoppen allerede før neste sommer. Når resten av markedet er erobret er Mangset litt mer forsiktig med.

- Vi har et bra utgangspunkt og et godt merkenavn. Men utviklingen på fotomarkedet er vanskelig å spå, utviklingen har gått veldig fort siste årene, men nå går det tregere. Noen av dem som har tjent gode penger på oppgangen kan komme til å slite. Jeg forventer en konsolidering. Med våre kvalitetsprodukter representert i alle segmenter vil vi stå sterk fremover, sier Mangset

Les også: Fotomarkedet er et paradis for forbrukere.