Tar 3D inn i førerkortopplæringen

VIL SKAPE MOTIVASJON: Forlagssjef Øyvind Asbjørnsen viser frem boken som kan kombineres med både mobil og nettbrett for å få skape 3D-opplevelse når man leser kjøreteori. (Foto: Eigil Korsager)  

Tar 3D inn i førerkortopplæringen

NKI Forlaget satser på den visuelle generasjonen ved å fusjonere den trykte boken med 3D-applikasjoner. 

At kjøreteori kan være kjedelig er et faktum blant de fleste som ønsker å ta lappen. Dette vil NKI forlaget gjøre noe med når de denne uken relanserer teoriboken Personbil, førerkort klasse B.

– Research viser at over 50 prosent stryker på første teorieksamen, forteller forlagssjef Øyvind Asbjørnsen.

– Vi ønsker å gi de yngre en mer stimulerende lærebok til kjøreopplæringen. Vi lever i et ekstremt visuelt samfunn, og for å skape motivasjon gjelder det å gjøre lærestoffet interessant for en ny generasjon.

I et samarbeid med 3D Norway AS har NKI Forlaget utviklet 3D-animerte lærevideoer til sin nye lærebok. 

Asbjørnsen forteller at han vet at lignende ting er gjort i amerikanske barnebøker, men han tror NKI Forlaget er de første i Norge med denne typen lærebok. 

Utvidet virkelighet

En AR-app gjør at eleven kan holde et nettbrett eller en smarttelefon over utvalgte illustrasjoner i boken, og starte animasjoner på skjermen. 

AR er forkortelse for ‘augmented reality’ eller utvidet virkelighet, på norsk. 

Asbjørnsen demonstrerer hvordan 3D-elementene dukker opp ved å holde nettbrettet over et bilde i kjøreboken. Foto: Eigil Korsager. 

AR-bøker inneholder elementer av utvidet virkelighet som kan vises i bokdedikerte applikasjoner. Dette skriver NKI Forlaget i en pressemelding.

AR-bøker ser ut som vanlige bøker, men når visse elementer fra sider i boken holdes foran kameraet på et nettbrett eller en smarttelefon, dukker det opp 3D-elementer, videoer, lyder og bilder i den tilhørende applikasjonen.

Ikke stimulerende nok

Asbjørnsen mener at hvis den tradisjonelle læreboken skal overleve må den iblant tilpasses den yngre generasjonen, som har blitt vant til å få informasjon via nettet og som stiller større krav til stimulerende innhold. 

– Lærebøker som hovedsakelig består av tekst engasjerer ikke like mye som tidligere – de er ikke stimulerende nok. For unge i dag oppleves det som lite effektivt å lære gjennom tradisjonell tekst alene. Vi er overbevist om at kjøreelever vil bli mer engasjert når de kan spille av animasjoner som demonstrerer teorien i boken, sier Asbjørnsen.

Boken er godkjent som lærebok og ifølge kjørelærer Tom Melby, fra AB trafikkskole, forholder boken seg til læreplanen. 

– Boken er bygget opp på en god måte. Den er lettlest og pedagogisk, sier Melby. 

Forlaget NKI ønsker å utvikle boken mer, og satser på flere AR-apper når de trykker nye opplag allerede våren 2015. 

Læreboken kan i dag fåes som e-bok i tillegg til papirboken. Det er også mulig å laste ned en egen app, denne er tilgjengelig både for IOS- og Android-telefoner. 

– Vi satser på store deler av markedet, forteller Asbjørnsen. 

NKI-forlaget