FIBERØKNING: Direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom kan fastslå at det blir stadig flere fiberabonnenter i Norge. (Foto: Gisle Orlund)

En million fiberabonnenter i 2018

I løpet av året vil vi passere en million fiberabonnenter til bredbånd her til lands. Samtidig synker andelen brukere med kabel og xDSL.

Publisert Sist oppdatert

I følge en melding fra Nkom er det nå 2,2 millioner bredbåndsabonnenter i Norge. Dette er en økning på 45 000 sammenliknet med samme til i fjor. Det interessante i denne oversikten er at det kun er fiber som øker. Både xDSL og kabel går ned. I og med at privat- og bedriftsmarkedet øker med 128.000 abonnenter på fiber betyr dette at mange eksisterende kunder nå skifter over til fra annen teknologi til fiber.

– Investeringene i utbygging av fiber er omfattende, og dette gir resultater i form av stor økning i antall abonnement. Det er en milepæl at vi vil passere en million i 2018, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom.

Dropper kontantkort

Selv om det samlede antallet mobilkunder ligger omtrent på det samme høye nivået det har gjort de siste årene, ser man en tydelig trend om at folk skifter fra kontantkort til mer tradisjonelle abonnement. Vi har i dag 5,7 millioner mobilabonnementer i Norge og av disse utgjør 14 prosent kontantkort. Dette er i følge Nkom en nedgang på 3 prosent bare siste året.

Man opplever også en nedgang i abonnenter på mobilt bredbånd. Ved utgangen av første halvår 2018 var det 392.000 abonnenter, noe som er en nedgang på 44.000. Mye av dette kan skyldes at den generelle dekningen er så høy som den er og at tilgangen på faste tilkoblinger også er høy.

Datatrafikken over mobilnettet øker også kraftig. Per nå er den på 139 petabyte, no som tilsier en økning på 34 petabyte siste året. Det er også en betydelig økning i mobildatatrafikken fra nordmenn i utlandet. 

Omsetning

Den totale omsetningen for telefoni og bredbånd var rundt 15,8 milliarder kroner i 2018s første halvår. sammenliknet med samme periode i fjor er dette en økning på over 164 millioner kroner. Det er fast bredbånd og mobiltjenester som utgjør en stadig større del av dette.

Telenors markedsandel for abonnement for mobiltelefoni og mobilt bredbånd samlet var 48,6 prosent ved utgangen av første halvår 2018 og har sunket med 0,2 prosentpoeng det siste året. Også Telias markedsandel gikk ned, fra 38,5 til 37,2 prosent. Ice økte derimot markedsandelen i samme periode fra 6,4 til 8,3 prosent.

Telenor og Get var de største tilbyderne av TV-abonnement, med markedsandeler på henholdsvis 43,4 og 19,0 prosent ved utgangen av første halvår 2018. Altibox-tilbyderne var tredje største tilbyder av TV-abonnement med en markedsandel på 16,5 prosent.

Fasttelefoni er i ferd med å forsvinne. Det er per nå kun 621.00 abonnenter igjen, noe som betyr en nedgang på 124.00 på bare ett år.