Nokia benekter svakt salg i i Norge

Nokia benekter svakt salg i i Norge

Endelig tør Nokia lette litt på sløret og fortelle noe om markedsposisjonen i Norge.
Nokia har som har selskapspolicy å aldri opplyse om markedsandelene de har på mobiltelefoner i hvert enkelt land. Det er en godt bevoktet hemmelighet som bare noe få kjenner.

Markedsandelen blir brukt som rettesnor for alt salgsarbeid. Er den synkende, settes det inn ekstra krefter. Er den økende, blir det gitt ekstra innsats for å bygge opp under veksten.

40 prosent

Nokia har et uttalt mål om å ha en global markedsandel på 40 prosent. Ved siste offentliggjøring opplyste Nokia at de hadde en andel på 33 prosent for tredje kvartal etter sine egne tall, og at dette var en økning i forhold til 31 prosent som de hadde i andre kvartal.

De som følger mobilmarkedet og krigen mellom de ulike produsentene, er hele tiden på jakt etter en temperaturmåling. Markedsandelen er et slik tall.

-- Vi kan dessverre ikke avsløre den eksakte markedsandelen for Norge, sier administrerende direktør Sara Kullgren for Nokia Skandinavia og viser til den kjente setningen om at de bare opplyser global markedsposisjon.

Øker

Computerworld prøver seg igjen, med å vise til at det i norske medier er skrevet mye om Nokias synkende markedsandel og hvordan spesielt konkurrentene SonyEricsson og Siemens har tatt inn på Nokias ledende posisjon i Norge.

-- I andre og tredje kvartal i år har vi økt markedsandelene i Norge sammenlignet med første kvartal, sier Kullgren og tilbakeviser påstanden.

Vi prøver oss enda en gang med at konkurrentene har tatt innpå.

-- Det er definitivt feil. Dette bildet stemmer overhodet ikke med våre egne tall. Vi har mer enn halvparten av markedet hvis vi ser på samlet salg av telefoner over hele året, sier Kullgren klart.

Dette er første gang Nokia har gitt en så sterk indikasjon på markedsandelen i et enkelt land.

-- Hvis dere har en markedsandel på minst 50 prosent ) hvorfor skrives det da så mye om den negative salgsutviklingen til Nokia? -- Jeg vet at mediene har skrevet masse om dette. Jeg kan ikke forstå hvor de har tallene sine fra eller hvem som er kildene, sier Kullgren gjør tydelig klart at hun ikke er villig til å snakke noe ytterligere om akkurat dette.

Høy pris

Samtidig som nordmenn kjøper mange Nokia-telefoner, er det ikke telefoner på tilbud som vi løper etter. Nokia selger godt av sine mest avanserte modeller i Norge.

- I takt med at dere er avanserte brukere, etterspør dere også avanserte telefoner, sier Kullgren.

I Norge subsidierer operatørene enkelte modeller i forbindelse med kampanjer. Samtidig faller prisene på de nye modellene fort. Kullgren forteller om at de fleste telefonene de selger koster rundt 1.000 kroner.

- Men vi har også bra salg på telefoner som koster mellom 3.000 og 4.000 kroner. Faktisk står Norge seg veldig fint når vi ser på snittprisen på telefoner, sier hun.