Nokia blir oversett

Nokia blir oversett

Nokia har ikke fått være med i Telenor og Netcoms store salgskampanjer. Dermed har markedsandelen i Norge falt til bare 31 prosent.
Informasjonssjef Erik Andersen i Elektro- og Elektronikkbransjen kan ikke gå ut med konkrete salgstall, men bekrefter likevel maktskiftet

-- Vi får inn månedlige salgstall fra alle produsentene, også fra Nokia, selv om de i media har hevdet at de ikke har slike nasjonale tall. Jeg kan bekrefte at Siemens i første kvartal lå på topp i Norge, sier Andersen.

Årsaken til salgssvikten er at Nokia ikke fikk være med i de største salgskampanjene til Norges to største mobiloperatører, Telenor Mobil og Netcom.

Finnene har i årevis hatt klippekort på å være med i slike salgskampanjer, som stort sett har dreid seg om salg av billigtelefoner i kombinasjon med kontantkort. I første kvartal valgte Telenor Mobil og Netcom i stedet å satse på Siemens-telefoner i hovedkampanjene, påpeker Dangaard, Norges største mobildistributør.

-- Sony Ericsson vokser i verdi og Siemens vokser i volum, mens Nokia hos oss går noe tilbake. Det skyldes i hovedsak at disse to har blitt valgt i operatørenes kampanjetilbud, sier Jan Gunnar Næss, administrerende direktør i Dangaard.

I Telenors påskekampanje ble for eksmpel Siemens valgt.

-- Det er ingen tvil om at det har vært en utjevning i markedet, sier Næss.

Arroganse

Computerworld og mange andre norske medier har de siste tre årene hatt mange saker der kunder har hevdet at Nokia har vært arrogante når det gjelder reparasjoner og innbytte av telefoner med feil.

Kundene har hevdet at den finske mobilgiganten har hatt mangelfull service i Norge. Selv når mobilforhandlere og kjeder har stått på kundenes side, har Nokia ofte tilbakevist kundenes krav.

Den finske mobilprodusenten har en totalt annen strategi mot det norske privatmarkedet enn konkurrentene. Dette kan også være noe av forklaringen på salgsproblemene de nå opplever.

Strategifeil

-- Nokia har en uttalt forretningsidé om kun å kommunisere å selge til sluttbruker. På lengre sikt betyr dette at alle deres distributører, kjeder, operatører blir overflødige i salgskanalen. Det er ikke vår filosofi, så vi får se hvor det ender, sa divisjonsdirektør Rune Tufte i Siemens Mobile til Computerworld i oktober 2001.

I dag vet Tufte at han fikk rett. Nokia har bare et par salgsfolk i Norge. Siemens har til sammenligning 17 personer som jobber med mobilsalg. Disse har i flere år bevist 8massert8 hele verdikjeden fra operatør, distributør, kjede, forhandler til sluttbruker.

Dette har gitt knallresultater på Nokias bekostning. I første kvartal fikk Siemens førsteplass i Norge med 191.119 solgte mobiltelefoner, som utgjør en markedsandel på nesten 40 prosent. Nokia klarte til sammenligning å få en markedsandel på 32 prosent.

Men Norge er ikke første europeiske landet der Siemens har slått Nokia. I flere perioder har den finske mobilselskapet blitt slått av Siemens Mobile i Spania.

Flere om beinet

Nokia hadde dette kvartalet en reduksjon i salget på 15 prosent, mens flere av konkurrentene opplevde tosifret vekst. Sony Ericsson og Motorola har kommet knalltall og viser til en spesiell god vekst i det europeiske mobilmarkedet. Også Samsung melder om oppgang i Europa.

-- Jeg mener helt klart dette er en ny trend. Og Norge er i så måte et foregangsland. Til tross for at Siemens i andre kvartal kanskje ikke havner på topp i Norge, så tror jeg likevel vi totalt kan vinne det norske mobilmarkedet i år. Husk at man kan komme på førsteplass i det norske mobilmarkedet med kun 35 prosent markedsandel. Dette skyldes den drivkraften og meget positive salgsutviklingen som både Sony Ericsson, Samsung og vi i Siemens har. Det skal det mye til for at Nokia klarer å stå i mot det massive presset, sier Rune Tufte i Siemens Mobile.