Nokia klarer brasene

Til tross for en omsetningssvikt på seks prosent har Nokia igjen klart å overbevise analytikerne. Resultatet er bedre enn de hadde ventet. Selskapet styrker sin posisjon som verdens ledende mobiltelefonprodusent.

Jorma Ollila (bildet) er en mann med kløkt. Han overdriver aldri selskapets forventninger - heller  tvert i mot.

Gang etter gang har han i forkant av resultatframleggelser kommet med  utsikter som alltid er litt svakere enn det endelige resultat.

Klart det igjen

Dermed blir Nokias resultat omfavnet av alt som kan krype og gå av analytikere og kommentatorer.

Nå har han klart det igjen. Markedet jubler forsiktig etter at han torsdag formiddag presenterte selskapet resultateter.

Omsetningen sank vell og merke med seks prosent til 6,9 milliarder euro, men driftsresultatet (pro forma) økte fra 1,14 til 1,26 fra andre kvartal 2001 til samme periode  i år.

Styrker hegemoniet 

Aller best for Ollila og Nokia er det at selskapet styrker sitt hegemoni som verdens største produsent av mobiltelefoner. Salget økte med én prosent til 5,3 milliarder euro innenfor selskapets kjerneområde nummer en.

Innen utgangen av året regner Nokia med å ha økt sin markedsandel til 40 prosent, etter å ha nådd 37 prosent etter første kvartal og 38 etter andre.

Nokia forventer økt mobiltelefonsalg utover høsten. Likevel kommer Ollila med nok et varsel. Han senker sine tidligere prognoser over verdens mobiltelefonsalg i år fra mellom 400 og 420 millioner terminaler til omkring 400 millioner.

I andre kvartal solgte Nokia 36 millioner telefoner, og økte salget  med 12 prosent. Det globale markedet økte med fire prosent til 93 millioner enheter, ifølge Nokia.

Smertebarn

Nokia Networks bekymrer. Omsetningen sank med 22 prosent til 1,5 milliarder euro. Men den mer lyse siden av miseren er at Ollila kunne presentere et positivt driftsresultat på 171 millioner euro. 

Det er også andre mørke skyer i horisonten. Bloomberg skriver torsdag at selskapet kan få problemer med å kutte kostnader ytterligere.

Det er kanskje ikke så farlig når Nokia kan presentere en dobling av omsetningen per ansatt de siste fem årene - dobbelt så mye som konkurrenten Motorola har klart. 10 prosent av arbeidsstokken har måtte gå siste år.

Men nå har Ollila ikke mange flere muligheter til å redusere sine kostnader ytterligere, skriver Bloomberg. Dessuten er det en del asiatiske produsenter av mobiltelefoner som lurer i horiosonten - både med avanserte produkter og lave produksjonspriser.