Nokia vs Nintendo

I løpet av året kommer Nokias nye spillmobil, kalt N-gage, av mange pekt ut som en ny storkonkurrent til Nintendos Gameboy.
Selv hevder finnene at Nokias N-gage, som er en kombinert spillmaskin, walkman og mobiltelefon, skal rette seg inn mer mot eldre forbrukere enn kundekretsen til Nintendos Gameboy.

Underdirektør Ilkka Raiskinen i Nokia har som sjef for medie- og underholdningsdivisjonen i Nokia ansvaret for utviklingen av den nye spillemaskiner. Han mener ikke at den nye Nokia med navnet N-gage er en konkurrent til Nintendo Gameboy.

-- Vi retter oss inn mot forbrukere som er eldre enn dem som bruker Gameboy, sier han til den danske avisen Politiken.

Han forteller videre at Nokia skal satse på at forbrukerne skal etterspørre nye avanserte spill, som baserer seg på at man spiller mot hverandre trådløst, uavhengig av hvor den enkelte befinner seg.

24 millioner

Nintendos Gameboy Advance er solgt i mer enn 24 millioner eksemplarer siden den ble lansert i mars 2001. Totalt har Nintendo solgt 110 millioner eksemplarer av sine Gameboy-produkter.

Hos Spaceworld i Oslo har de opplevd at den nye Gameboy ikke har solgt så bra som forventet, og at Advance-utgaven slett ikke har overgått sin forgjenger.

-- Det er likevel vanskelig for oss å uttale oss om hvordan den nye spillmobilen fra Nokia vil slå an, og ikke minst hvilken kundekrets den vil slå an hos, sier de hos Spaceworld.

Hardt kjør

N-gage er først ventet ut i butikkene siste kvartal i 2003, men Nokia er allerede i gang med en massiv markedsføring av modellen. Nokia har inngått en rekke avtaler med spillleverandører, blant annet giganten Sega, men også andre som også leverer spill for Nintendo.

Også det tyske telefonselskapet Deucthe Telecom har hivd seg på Nokias spillbølge og har annonsert en avtale med finnene om å utvikle produkter til N-gage.

Analysesjef Anders Elbak i IDC Danmark forteller til Politiken at han er skeptisk med tanke på om Nokia virkelig klarer å sette til side andre leverandører av spillenheter. Elbak trekker frem at Nokia tidligere har prøvd å lansere en mobiltelefon med egen musikkavspiller og utviklet tastatur (Nokia 5510), beregnet for en ung brukergruppe, uten at de lyktes.

Elbak påpeker at de unge fremdeles er mest opptatt av å bruke mobilen til å sende meldinger til hverandre. Elbak mener derfor at Nokia for å lykkes også må endre forbrukernes vaner, og det mener han kan bli en tøff oppgave.

-- Vi bruker mobilen til å kommunisere med, og så er vi vant til å ha andre enheter og apparater til ren underholdning, sier Elbak.

Varierende marked

Tall fra IDC viser at markedet for spilldingser svinger mye. Salget av Gameboy Advance er i ferd med å stoppe opp, og man antar at det vil være stillstand til Nintendo er klar med en ny versjon av Gameboy i 2005 eller 2006.

-- Skal Nokia inn på markedet er det i hvert fall sikkert at de må ned i pris på både telefon og spill, mener selgerne på Spaceworld i Storgata i Oslo. Det samme sier andre eksperter.

De peker på at Nokia kanskje må selge N-gage for en pris under det det koster å produsere den, for å kapre markedsandeler fra Nintendo.