Nordmenn kjøper pc som aldri før

Nordmenn kjøper pc som aldri før

Bedre ytelse til lavere pris gir fortsatt pc-vekst, selv uten bruttolønnsordningen for hjemme-pc. Her er salgstallene for første kvartal.

Tallene for første kvartal viser at det forsatt er fart i pc-markedet. Ingen leverandører som Computerworld.no har snakket med, sier kuttene i bruttolønnsordningen for hjemme-pc har ført til et dårligere salg. Det kan tyde på at aktørene har greid å omstille seg på egenhånd.

Men flere leverandører rapporterer sterkt fallende priser og et generelt større prispress i markedet.

 

Computerworld.no har samlet inn salgstall fra dem fem største pc-leverandørene i Norge: HP, Dell, Acer, Lenovo og Fujitsu-Siemens. Tallene inkluderer både stasjonære maskiner og bærbare, innen forbrukersegmentet og det profesjonelle markedet. Vi har ikke tatt med servertallene.

1. HP

Markedssjef Ingeborg Flønes kan fortelle at HP er meget fornøyd med starten på året. Det har hun også god grunn til.

 

Markedslederen leverte ut totalt 66.289 enheter i Q1, hvorav 30.693 bærbare pc-er. Det betyr at HP både har greid å doble bærbarsalget samtidig som stasjonære bedrift-pcer har økt med 35 prosent.  

 

- Hva har skjedd?

 

- Først og fremst må jeg si at vi hadde et svakt første kvartal i fjor, og at vi har lyktes spesielt godt hittil i år. Det er tegnet mange viktige rammeavtaler og vi har hatt god respons på våre kampanjer. Vi har også vunnet en del produkttester, noe vi vet har stor betydning, sier Flønes.

 

I bedriftsmarkedet har HP en overvekt på 7.400 stasjonære maskiner, mens det er flest konsumenter som velger bærbart. Salget av stasjonære hjemme-pc-er er samtidig oppretthold på samme nivå som i fjor med 8.974 enheter. Årsaken er at salget av mediasenter-pc-er endelig har løsnet for HP.

 

- Har dere i det hele tatt merket noe til kuttene i bruttolønnsordningen?

 

- Ja litt, men med en gang ordningen ble avsluttet hadde HP en del gjenstående leveranser som allerede var signert. I Q1 har vi derimot tegnet mange småavtaler. Og flere er på vei, sier Ingeborg Flønes.

2. Dell

 

Markedssjef i Dell, Hans Chr. Seime, kan fortelle at totalsalget økte med 15,5 prosent fra samme periode i fjor. Dell ønsker foreløpig ikke å gå ut med spesifikke tall, men veksten tilsier et salg på rundt 52.500 enheter. 

Innen bærbarsegmentet, som nå teller 23.000 enheter har Dell hatt en vekst på 36 prosent. Salget av stasjonære pc-er har vokst med fire prosent.

 

Ifølge Seime er det nå 70 prosent av privatkundene som velger å kjøpe bærbar pc, mens nesten 50 prosent av bedriftskundene går for bærbare.

 

- Januar gikk meget bra, men det roet seg noe ned i februar og mars. Det er fortsatt ikke fullt trykk på hjemme-pc-avtaler, men vi nok kommet opp igjen på 70 prosent av normalen, sier Seime. 

 

- Hvor mye har pc-prisene falt siden i fjor?

 

- Vi har ingen nøyaktig oversikt over dette enda, så jeg tør ikke tippe.

 

- Er det så mye som 20 prosent?

 

- Du skal ikke se bort i fra det, men husk at vi også har gitt kundene merverdi ved blant annet ved å innføre nye tokjerneprosessorer uten å sette opp prisen, sier Seime. Dette tror jeg vi også vil se mer til i tiden fremover, avslutter han.

 

3. Fujitsu Siemens

 

Fujitsu Siemens tar tilbake tredjeplassen på pallen med en vekst på nærmere ni prosent og totalt 27.148 solgte enheter i første kvartal.

I en e-post til Computerworld.no skriver markedsdirektør Andreas Tollefsen at selskapet hittil i år har levert 2.000 flere bærbare pcer enn stasjonære og at selskapet gjennom fjoråret i snitt har hatt en prisreduksjon på 20 prosent.

 

4. Acer

Acer kan skilte med 23.586 solgte maskiner som tilsier en vekst på 55 prosent fra Q1 i fjor. Bærbarsalget isolert sett har økt med 34 prosent, mens stasjonærsalget til konsumenter har tatt seg voldsomt opp fra 978 til 4.667 enheter. Men markedsjef Egil Kvamme er ikke fornøyd.

 

- På bærbart vokser vi raskere enn det øvrige markedet, men vi har langt fra nådd målene våre for i år.

 

- Er det hjemme-pc-avtalene som har uteblitt?

 

- Nei, disse avtalene putrer og går som vanlig, og vi har mer enn doblet salget av konsument-pcer. Men vi har fått mindre bestillinger enn ventet fra skoler og kommunale institusjoner.

 

Kvamme sier han tror blant annet fylkeskommunene vil avvente mange av sine fellesinnkjøp frem mot sommerferien, og at dette spesielt vil bidra til å øke bærbarsalget i inneværende kvartal.  

5. Lenovo

Lenovo, det som en gang var IBMs pc-divisjon, er nå ferdig med konsolideringsfasen og har hittil i år opplevd en nullvekst med 15.000 solgte maskiner.

 

Markedssjef Mette Silberg sier Lenovo er godt fornøyd med tallene og at selskapet nå selger 30 prosent flere bærbare enn stasjonære maskiner.

 

På spørsmål om hvor mye Lenovo har redusert prisene med får vi ikke noe konkret svar, men Silberg bekrefter at prisene faller og at hun tror prispresset vil fortsette i samme takt utover året.

 

Les også: Bærbar-boom i Norge.

 

Les også: Kuppet Norges største pc-avtale

 

Få med deg: - Folk gjør dumme ting med pc-en sin