Nordmenn krever trådløse soner

Norske aktører kjenner seg ikke igjen i en engelsk undersøkelse som viser at trådløse soner blir lite brukt.

Wlan-soner eller såkalte "hotspots" for trådløs internetttilgang har vært et hett tema de siste årene. Utbyningen har foregått på hoteller, flyplasser, bensinstasjoner, kafeer og barer. Og i Norge vet brukerne hvordan de finner frem til disse plasser.

 

- Tendensen er at bruken øker sterk. Det er utarbeidet fastprismodeller for betaling, det er enklere å logge seg på og vi har økt tilgjengligheten. Dette brukes i stadig mer, både i privat- og bedriftssammenheng, sier Arild Johannessen, informasjonssjef i Telenor, til Computerworld.no.

 

Johannessen gjenkjenner seg ikke i en engelsk undersøkelse som konkluderer med laber bruk av trådløse soner.

 

-   Nei, det er helt motsatt av hva vi opplever, sier han.

 

Bekymret for sikkerhet

 

I den engelske undersøkelsen, som er gjennomført for Toshiba, svarer 11 prosent at de bruker tilgjengelige nett i hotellområder, sju prosent bruker det på tog, og bare tre prosent i kaffebarer eller puber.

 

I undersøkelsen er 3330 brukere av bærbare pcer spurt om sine nettvaner.

 

Som argumenter for å ikke bruke trådløse soner i offentlige rom svarer 35 prosent at de er bekymret for sikkerheten. Mange er blant annet redd for at deres digitale identitet kan snappes opp når de bruker trådløse nett, hele 27 prosent sier de er redd for personvernet.

 

Stor etterspørsel

 

De norske hotellene har ingen problemer med sine trådløse nett.

 

- Jeg har ingen konkrete tall, men andelen gjester som bruker trådløst internett har øket signifikant. Vi har på mange av våre hoteller en gratis løsning inkludert romprisen. Det er veldig positivt for gjestene, sier Kristina Windset i informasjonssjef i SAS Radisson Skandinavia, til Computerworld.no.

 

SAS Radisson har sin egen løsning som driftes i Danmark. Thon Gruppen bruker Telenors løsning, og har samme erfaringene som SAS Radisson.

 

- Vi har nå trådløs internettdekning på alle våre hoteller. Dette benyttes mye, og er i overkant av våre forventninger. Løsningen er gratis for våre medlemmer, sier Marianne Wang Polden i Thon Gruppen.

 

For gjester som er på forretningsreise har internetttilgang på hoteller blitt en nødvendighet. Gruppen opplever ifølge Wang Polden stor etterspørsel etter løsningene.

 

Likt for alle land

 

Ifølge den britiske undersøkelsen har 19 prosent av brukere ikke peiling på hvordan de skal benyttes seg av trådløse soner. Og 15 prosent svarer at det fremdeles er for få soner for å stole på at de kan brukes effektivt.

 

Kristina Windset mener det nødvendigvis ikke er store forskjeller mellom landene, selv om Norden er forholdsvis godt digitalisert.

 

- Skandinavia er ledende på it og vi har mer av det enn andre land. Men jeg tror ikke at etterspørselen er større i Oslo enn i Frankfurt eller Dubai når det gjelder trådløst internett på forretningshoteller. De fleste som reiser er nå vant til at de kan logge seg på nettet enten de er i lobbyen eller baren, sier hun. 

 

Les også Først enklere, så billigere