Nordmenn liker mobilbetaling

I dag betaler nesten ti prosent av de norske mobilbrukerne varer og tjenester med mobiltelefonen.

For to år siden nestemte DnB og Postbanken seg, i samarbeid med Telenor, for å introdusere mobilbetaling i det norske markedet. Nå har bruken eksplodert, skriver Dagsavisen.

Særlig for de unge i byene er mobilbetaling blitt en vane. Av de 380.000 som allerede er godt etablerte mobilbetalere, er urbane menn mellom 20 og 35 år, den største brukergruppen.

-- Responsen har vært enorm, nærmest eksplosiv. Fortsetter trenden regner vi med at omfanget dobles i løpet av et par år, sier konserndirektør Petter Jansen i DnB/Postbanken til Dagsavisen.

Ifølge Jansen er dvd, cd-plater, spill, billetter, fastfood, parkering, alpinløyper, blomster og brus, er typiske produkter som i dag betales via mobilen. Han mener responsen i det norske markedet skiller seg ut i nordeuropeisk sammenheng, og viser at nordmenn har oppdaget fordelen ved å kunne betale varer og tjenester uavhengig av tid og sted.