Norge investerer igjen

Norge investerer igjen

- De strategiske investeringene har vendt tilbake, sier IDC-sjef Per Andersen. Blant annet vil fire av ti norske bedrifter investere i ip-telefoni i løpet av de neste to årene.

IDC Nordic har satt sammen hovedtallene fra flere av sine siste analyser for Computerworld.no. En av konklusjonene er at hele 40 prosent av norske bedrifter planlegger å investere i ip-telefoni i løpet av de neste to årene.

 

Det er muligens litt oppsiktvekkende at ip-telefoni i bedriftsmarkedet ligger an til å få et skikkelig oppsving. Mens ip-telefoni langt på vei har begynt å gjøre seg gjeldende i privatmarkedet, har det så langt har det vært mye skepsis rundt teknologien blant bedriftene.

 

Det er også interessant å se at over 70 prosent har bestemt seg for å skifte portal-løsning i løpet av det neste året. 20 prosent ønsker å off-shore it-ressurser i løpet av to år, mens ti prosent kommer til å endre sine erp-applikasjoner i samme tidsperiode.

 

Spennende

 

- Hvem sier at det er kjedelig å befinne seg i it-bransjen? Det er tydelig at de strategiske investeringene har vendt tilbake. Nå ser vi at virksomhetene igjen er i gang med å etablere løsninger som gjør dem mer effektive og som forbedrer deres forretninger, sier administrerende direktør Per Andersen i IDC Nordic til Computerworld.no.

 

Andersen mener at dette er en tydelig tendens i en rekke av rundspørringene IDCs har gjort i løpet av 2005. Analyseselskapet har intervjuet mer enn 500 norske selskaper og resultatene viser at det er en markant interesse for både å bygge ut og konsolidere bruken av it. Det gjelder alle typer virksomheter, fra de små til de helt store.

 

 - Leverandørene blir stilt overfor en rekke store utfordinger. Hvor kommer investeringene fra, ikke bare produktmessig, men også markedsmessig? Hva betyr det dynamiske markedet for måten man adresserer kundene på? Og hva betyr det for kundenes forventninger til leverandørene når ikke bare de it-ansvarlige, men også de forretningsansvarlige vil være med på å treffe kjøpsbeslutninger?, spør Andersen.

 

Flere dimensjoner 

 

Han mener at blant annet må små og mellomstore selskaper adresseres på en helt annen måte enn de store. Parametrene som kundene ser på er ikke lenger en-dimensjonelle. Det er ikke lenger nok å selge på pris alene, eller for den saks skyld, på kvalitet.

 

- På samme måte som it blir mer og mer kompleks, blir salgsprosessen også mer kompleks og multi-dimensjonell, sier Andersen, til Computerworld.no.