Norgesgruppen mer enn mat

Norgesgruppen mer enn mat

Med nye butikkterminaler kan Postbank-kunder få sine tjenester utført hos nærmeste Meny-butikk. I tillegg vil Norgesgruppen også satse på tipping og spill fra kassa.
Norgesgruppen har kjøpt inn nye kasseterminaler fra IBM, etter det de kaller en omfattende anbudsrunde.

- Det har vært viktig for oss å få en fremtidsrettet løsning, sier it-direktør Svein Krakk i Norgesgruppen Detalj.

Ifølge en pressemelding fra IBM skal de nye POS-terminaler basere seg på teknologiske løsninger som gjør det mulig å samle ulike servicefunksjoner i en og samme terminal, for eksempel bank- og posttjenester, tipping og spill, i tillegg til regulært varesalg.

- Skal dere nå satse på egne spill? -- Det som har vært viktig for oss er å tilrettelegge for flere tjenester. Jeg vil ikke gå inn på om vi har konkrete planer. Men spill fra kassepunktet vil sannsynligvis være med partnere, sier Krakk.

Hos Norsk Tipping er det imdidlertid ingen planer om å overlate kontrollen av spilldistribusjonen helt til kommisjonærene.

- Norsk Tipping har ikke endret strategi med å selge spillene fra våre egne terminaler. Men vi ser på ulike muligheter for å selge produktene fra kassepunktet, men foreløpig ikke som en integrert del av kassa, slik det refereres til i infomasjonen om Norgesgruppens nye system, sier Roar Jødahl, pressetalsmann i Norsk Tipping.

Får bank

Krakk mener Norgesgruppens fordel er en daglig kontakt med kundene og at dette gjør dagligvarekjeden attraktiv for partnere.

- Mange tjenester vil være en naturlig del av butikkene. Men vi må trå varsomt for å ikke ødelegge strømmen gjennom et kassepunkt, sier it-direktøren.

De nye kassepunktene vil imidlertid gjøre hver enkel kasse om til en bank. Norgesgruppen har nemlig inngått et samarbeid med DnB Nor-eide Postbanken.

- Vi vil ikke diskutere bankavtalen i detalj. Men tjenester man kan tenke seg er innskudd og uttak, sier Krakk.

- Hvilke muligheter gir det nye systemet rundt lojalitetsprogrammet Trumf. Vil gode kunder få et ekstra smil i kassen?

- He he, ikke per i dag. Men vi er forpliktet til å lagre elektroniske kasselapper. Det er imidlertid en del begrensninger i forhold til hva vi kan bruke informasjonen til. Lovmessig kan vi eksempelvis ikke gå inn på hva den enkelte handler, sier Krakk.