Norsk jubel for Siebel-oppkjøp

Norsk jubel for Siebel-oppkjøp

SuperOffice-sjef Une Amundsen synes det er gøyalt at Oracle sluker crm-leverandøren Siebel. Per Kveim i Software Innovation mener det er kundene til Oracle og Siebel som taper på konsolideringen.

I går ble det kjent at Oracle vil kjøpe crm-selskapet Siebel Systems for 5,85 milliarder dollar - eller rundt 37 milliarder norske kroner. De største norske crm-selskapene frykter ikke at konkurransen skal spisses ytterligere.

- Du kan si det slik at Siebel ikke er den største konkurrenten vår. Slik jeg ser det er Siebel allerede ferdigsolgt i Norge, så hvis jeg skal si noe er det at dette er positivt. Det er positivt for oss og positivt for bransjen. Konsolideringen har alle snakket om i lang tid og nå kommer den, sier konsernsjef Une Amundsen i SuperOffice.

Han mener at dette oppkjøpet gir en konkurrent mindre på markedet og at Oracle i all hovedsak kjemper mot SAP.

- Dette vil ikke ha noe å si for oss, i så fall er det bare positivt. Jeg synes faktisk det er ganske gøyalt, sier Amundsen.

SAP vinner på en fusjon

- Hvis man er kunde av Oracle-crm eller Siebel-crm, vil dette innebære en usikkerhet før det eventuelt kommer en klar uttalelse fra Oracle hva man vil, sier konsernsjef Per Kveim i Software Innovation til Computerworld.no.

Han mener at Oracle antageligvis vil si at Siebel skal videreføres som tidligere. Kveim tror det vil føre til usikkerhet når det gjelder applikasjonenes levetid

- Det vil gi nye muligheter for de som har en klarere strategi. Både vi og SuperOffice er ferdige med konsolideringer, så for oss er dette bra, sier han.

Kveim mener at den store vinneren vil bli SAP. Hvis Oracle lager en god handlingsplan, kan det jevne seg ut - ellers blir det usikkerhet - men Kveim mener at det vil ta lang tid før en slik plan foreligger.

- Det blir spennende å se om det blir lettere å konkurrere med Siebel fremover. Men jeg mener dette er dårlige nyheter for Oracle og Siebel kunder, og gode nyheter for konkurrentene. SAP vil profittere mest på dette internasjonalt, mens i det lokale markedet vil vi og SuperOffice tjene på det.

Les også: Oracle sluker Siebel