Norsk kinosuksess på nett

Norsk kinosuksess på nett

Nå vurderer Filmweb å ekspandere til utlandet.
Filmportalen Filmweb har snudd trenden og nettsalget av kinobilletter har virkelig tatt av. I fjor ble det formidlet 817 000 kinobilletter gjennom Filmweb, som er største aktør på dette markedet i Norge. Den andre store aktøren er selskapet Iticket i Bodø.

Totalmarkedet for salg av kinobilletter på nett økte med 35 prosent fra 2002 til 2003. I år har totalsalget av kinobilletter falt, noe også Filmweb har merket. Men andelen av kinogjengerene som kjøper billett på nett, i stedet for i billettluka, har fortsatt å øke.

Resultatet for Filmweb ble forbedret med 5,1 millioner kroner fra 2002. Overskuddet i fjor ble på 3,4 millioner kroner.

- Vi tror at markedet for bestilling av kinobilletter over internett vil vokse videre. I de store byene ligger markedsandelen av nettsalget nå på mellom 25 og 30 prosent av alle solgte kinobilletter, sier administrerende direktør Kjell Arne Orseth i Filmweb til Dagbladet.no.

Filmweb vurderer å ekspandere til utlandet, men ingen konkrete planer er lagt.