Norsk mp3-framstøt i USA

Den norske mp3-produsenten Asono er på full fart inn i USA og Japan. Konkurrenten over Kjølen, Jens of Sweden, er derimot i trøbbel.

Asonos produkter blir godt mottatt av amerikanske medier og selskapet planlegger å starte kontor over dammen.

 

- Vi har fått veldig mye publisitet i det siste. Det er en del av strategien vår for å tilnærme oss dette markedet, sier markedssjef Lars Elstad i Asono til Computerworld.no.

 

- Vi jobber med flere aktører og partnere og vi arbeider knallhardt med media og får mye gratis der. De ringer oss og vil ha produkter og intervjuer, sier han.

 

Ivrig Cnet

 

Cnet er ett viktig nettsted som har bitt seg merke i det lille selskapet fra den andre siden av planeten. Asono Mica ble blant annet månedens spiller på Cnet i juni.

 

- De synes det er kult med et lite selskap fra Norge som har god design. Vi merker det samme i Japan, sier Elstad.

 

Han forteller at USA er et tøft marked å komme inn i, mye på grunn av at distributørene er så store.

 

- Derfor jobber vi med litt mindre forhandlere nå til å begynne med. Vi skal ha et kontor i USA etter hvert.

 

Tøffe tider? 

 

Asono ser på Skandinaia som sitt hjemmemarked, ikke Norge.

 

Men det er spådd tøffe tider for de mindre leverandørene av mp3-spillere. Flere analyseselskaper tror at mange vil forsvinne. Svenske IT-Research spår at halvparten av de 100 nåværende mp3-produsentene vil gå dukken eller kjøpes opp i løpet av året.

 

Den svenske mp3-yndlingen Jens of Sweden er muligens en av dem. De har mistet halvparten av salget i andre kvartal i år sammenlignet med i fjor og har falt helt ut av listen over de produsentene som selger flest spillere i landet.

 

Om ikke det var nok, opplever Jens of Sweden et veritabelt forhandleropprør. Onoff, Teknikmagasinet og Audio Video-kjedene har alle tatt Jens bort fra hyllene. Den store Sibakjeden har sluttet å kjøpe inn produkter og tar supporten på de som ennå selges selv, fordi de mener Jens of Swedens egen support er for dårlig.

 

Ikke skremt 

 

Lars Elstad tror ikke at Asono vil havne i samme båt. Han har fremdeles tro på at markedet tåler mindre aktører.

 

- Vi er ikke skremt. Vi ser at mp3 er i utvikling, men de mindre spillerne vil leve en god stund til, sier Elstad.

 

Han innrømmer at Asono ikke kan basere det meste av sine forretninger på mp3-spillere i all fremtid og forteller at de har helt nye produkter og produktområder klare når det nærmer seg jul. Mer vil han ikke si om den saken. Ennå.