Norsk mp3-spiller tar opp kampen med Ipod

Norsk mp3-spiller tar opp kampen med Ipod

Norske Asonos mp3-spillere er blant storselgerne på Elkjøp. Nå de ambisiøse oppkomlingene slå knock out på markedslederen iPod.

Med en økning i omsetningen på over 30 millioner i fjor, ligger den norske merkevaren Asono godt an i kappløpet om mp3-markedet. Og like før jul kommer kommer verdens første Asono-spiller med ren norsk design.

-- Målet er å få til en skandinavisk design på alle produktene. Det blir derfor ekstra gøy å lansere den første rene norsk-designede spilleren før jul. Unikumet heter Toro og blir en spiller basert på flashminne. Den erobrer markedet allerede i desember, bare ett år etter Asono ble til, forteller markedsansvarlig, Lars E. Elstad.

Hjernene bak konseptet tilhører to av Elstads makkere i en stab på ti. Duoen Richard Schrøder og Mads Høyby bragte etter lenger fartstid fra blant annet Korea og Kina, med seg inspirasjon til Norge, og startet det som i november i fjor fikk merkevarenavnet Asono.

-- Det er veldig gøy å oppleve at et norsk produkt som ikke engang har feiret ett år som egen merkevare har oppnådd så god respons. Ikke bare har vi inntatt det nordiske marked, men vi beveger oss også i stadig større grad mot det europeiske, og det føles utrolig bra. 40 millioner i omsetning i år er et beløp vi svært fornøyde med, og det sier sitt om hvilket nivå vi har lagt oss på, sier Elstad.

Vil slå ut Sony og Philips

På lengre sikt vil Norges første og eneste mp3-produsent og - distributør ta opp hansken med giganter som Sony og Philips. Mellom 4.000 og 5.000 produkter i måneden er foreløpig antallet som treffer brukerne og ifølge Elstad blir det stadig flere. Skulle Asono fortsette veksten i samme tempo som i merkevarens første leveår, med en økning i omsetning fra 9 til 40 millioner kroner, kan verdens fremste merkevareleverandører belage seg på en hard konkurrent.

-- Med det nivået vi har lagt oss på kvalitets- og brukermessig allerede per idag, blir det ikke urealistisk å tro at vi på sikt skal greie å utkonkurrere de største merkevarene. Produsenten sitter i Korea og designeren her i Oslo. Det har hittil vist seg å være en god kombinasjon sett ut i fra hva vi oppnår totalt sett, fortsetter Elstad.

Verdens minste spiller

Asono distribuerer og produserer også digitale radioer, tv-skjermer og digitalkameraer. Foreløpig er det imidlertid utviklingen innen mp3-spillere som har nådd lengst. Siste innskudd er en mini Asono mp3 250 f med lcd fargeskjerm og innebygget kamera, til å henge rundt halsen, lett som en fjær.

-- Jeg tror vår evne til å kombinere en eksklusiv merkevare og stilfull design på små lette produkter som er svært brukervennlige med lette menyer, når ut til folket. Prisene fra i overkant av tusen til tre tusen kroner er dessuten overkommelige for de fleste, sier Elstad.

Det neste produktet Asono skal ut med, er en Asono Sound-Hub2 som består av en 20 GB harddisk basert spiller med fargeskjerm.

-- Med denne spilleren har du mulighet til å tømme ditt digitalkamera direkte over på harddisken via USB og benytte spillerens minnekortplass. Der vil du både kunne se og redigere dine bilder. Det er i tillegg til støtte for Mp3 og WMA også støtte for OGG Vorbis. Den ligger an til å fenge brukerne, sier Elstad.

Storbymarked

Det ferske selskapet hawr sikret seg et solid distribusjonsnett. Så langt har svenske Expert og Ingram Micro, norske Elkjøp, Elgigant, Dell, samt ungarske og tsjekkiske ElectroWorld sikret seg merkevaren. Norske Expert er i forhandlinger som neste ut i rekken av Asono-selgere.

Norges to eneste Asono merkevarebutikker er etablert på Youngstorvet og i Sandvika Storsenter. De to neste vil lokaliseres i Stocholm og København. Ifølge Elstad har selskapet foreløpig ingen planer om utvide antallet butikker utover hovedstedene.

Mot Europa

--Vi holder oss til storbyene når det gjelder egne butikker, ettersom det er her vi oppnår størst markedseffekt. Når det gjelder Asono-merket og produktene generelt, er det imidlertid ingen begrensning på hvor leverandørene er lokalisert, sier Elstad.

Etter å ha etablert seg i Skandinavia og i Norden, står Europa for tur

-- De neste ut er England og Tyskland. Vi konsentrerer oss om Europa nå. Statene ligger fram i tid og er ingenting vi higer etter. Asono er først og fremst en skandinavisk bedrift, sier Elstad.